کد خبر: 2495 زمان انتشار: 10:50:33 - 1401/05/09
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مطرح کرد؛ ۲۰ درصد تهرانی‌ها در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: از نظر جمعیتی، ۲۰ درصد جمعیت تهران در این بافت زندگی می‌کنند.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری به نقل  از مهر، حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با حضور در پاسخ به این سوال که تهران چه مقدار بافت فرسوده دارد، گفت: بر اساس تعریفی که شورای عالی شهرسازی از بافت فرسوده کرده است، باید ۳ شرط برقرار شود تا آن بافت، فرسوده به حساب بیاید؛ یکی ناپایداری است، دیگری ریزدانگی و سومی نفوذناپذیری. بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد قطعاتش ناپایدار باشد، یعنی فاقد سیستم سازه‌ای باشد، ناپایدار می‌دانیم. هم‌چنین بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد قطعات آن زیر ۲۰۰ متر باشد، ریزدانه هستند و اگر دسترسی بیش از ۵۰ درصد قطعات آن به معابر، به عرض زیر ۶ متر برسد، نفوذناپذیر هستند.

وی ادامه داد: با این ویژگی، تهران حدود ۴۴۰۰ هکتار از مجموع حدود ۷۰ هزار هکتار آن، بافت فرسوده است. البته در ۱۵ سال گذشته، ۴۳ درصد آن را نوسازی کرده‌ایم. البته علاوه بر بافت فرسوده، باقت ناپایدار شهری هم داریم، چرا که برخی از قطعات، مشمول این تعریفات قرار نمی‌گیرند اما ناپایدار به شمار می‌رود. یکی از موضوعات مهم در نظام شهری ما توجه به همین بناهاست.

صارمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چه تعداد تهرانی در بافت‌های فرسوده ساکن‌اند، گفت: از نظر درصدی، این مساحت اگرچه ۷ درصد از شهر تهران را به خود اختصاص داده است، اما از نظر جمعیتی، ۲۰ درصد جمعیت تهران در این بافت زندگی می‌کنند. در حقیقت تراکم آن ۲.۵ برابر سایر بخش‌های تهران است. هم‌چنین ۳۰ درصد پلاک‌های شهر تهران در این محدوده قرار دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: منطقه ۱۰ با حدود ۵۷ درصد و مناطق ۱۱ و ۱۲ با بیش از ۴۰ درصد، بیشترین تراکم فراوانی بافت فرسوده را دارند. همین موضوع باعث شده است که سرانه فضای سبز منطقه ۱۰ کمتر از ۳ متر باشد. نکته دیگر این است که بیش از ۴۷ درصد پلاک‌های بافت فرسوده شهر تهران در بازه مساحتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر مربعی است و ۹۱ درصد آن مساحتی کمتر از ۲۰۰ متر مربع دارند.

وی از عدم اجرای قانون در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: طبق قانون باید سالانه حدود ۱۰ درصد از بافت فرسوده را نوسازی می‌کردیم اما بنابر دلایل مختلفی این اتفاق رقم نخورده است. در اوایل دهه ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۳ سرعت خوبی داشتیم اما از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به صورت مداوم روبه کاهش رفتیم. برای مثال در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰۷۰۰ پروانه در بافت صادر کردیم اما سال گذشته این رقم به حدود ۱۵۰۰ پروانه رسیده است. بنابراین بسیار کم شده است. البته دلایل اقتصادی و شرایط کشور در آن دخیل بوده است.

صارمی تاکید کرد: دقت داشته باشید که دولت و شهرداری در این زمینه کوتاهی نمی‌کردند، چرا که دولت به صورت مداوم در حال افزایش تسهیلات بوده و شهرداری هم در این بافت رایگان پروانه می‌داد. یکی از مهم‌ترین دلایل این بود که شورای عالی شهرسازی و معماری مشوق‌های طبقه‌ای را از این بافت گرفت.

وی درباره تسهیلاتی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود، گفت: تسهیلات فوق‌العاده‌ای برای تجمیع زمین‌های با مقیاس کوچک در این بافت به سازندگان می‌دهیم. برای مثال، اگر کسی بیاید ۶ ساختمان با مقیاس کوچک را بخرد، تسهیلاتی که به او می‌دهیم قابل توجه است. از طریق بانک مسکن، ۶۰ میلیون برای ودیعه واگذار می‌شود؛ برای ساخت آن به ازای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم که ۳۰۰ میلیون آن وام کم بهره است. کوچه‌هایی که در آنجا قرار دارد را به صورت رایگان به سازنده می‌دهیم و … یکی از رویکردهای امسال ما که می‌تواند تعداد پروانه‌ها را به عدد قابل توجهی برساند، همین تسهیلات است.

وی اضافه کرد: برای حریم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تسهیلات بسیار خوبی قرار داده‌ایم. هم ساکنین و هم سازندگان این منطقه به این موضوع توجه داشته باشند. در این بخش، کسانی که بخواهند تسهیلات بگیرند، ۶۰۰ میلیون تومان بابت هر واحد مسکونی وام کم‌بهره می‌گیرند و اگر تحت پوشش نهادهای حمایتی هم باشند، ۳۰۰ میلیون هم بلاعوض از سوی آن نهاد دریافت می‌کنند. این کار برای آن است که ترکیب جمعیتی این منطقه برهم نخورد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.