کد خبر: 2504 زمان انتشار: 10:29:42 - 1401/05/11
ساخت و سازهای جدید مانع اصلی ثبت جهانی کندوان است

فرماندار شهرستان اسکو ساماندهی اساسی روستای کندوان و حذف زوائد و ساخت و سازهای جدید این روستا را شرط اصلی برای ثبت جهانی روستای صخره‌ای کندوان اعلام کرد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل  از ایرنا، حسین فیروزی روز دوشنبه در جلسه رسیدگی به مسائل و مشکلات روستای کندوان که در محل سالن صخره‌ای این روستا برگزار شد بر ضرورت بهسازی داخلی روستای کندوان و حذف ساخت و سازهای جدید و انتقال بازارچه فروش صنایع دستی داخل روستا به خارج از محیط روستا تاکید کرد.

وی گفت: لازم است فضا برای پذیرش گردشگر در روزهای مختلف سال برای این روستا تعریف شده و با برنامه ریزی مسنجم و کامل به توسعه و افزایش خدمات به گردشگران اقدام کرده و زمینه را برای ثبت جهانی روستای کندوان فراهم کنیم.

فرماندار اسکو یکی از مشکلات روستای کندوان را نبود پارکینگ خودرویی دانست و افزود: در این خصوص قطعه زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در ورودی روستا تملک و مقرر شده است پس از دریافت مجوزهای لازم تبدیل به پارکینگ شده و از ورود خودروها به داخل روستا جلوگیری شود.

احمد حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی هم از ایجاد شهرک جدید در پایین دست روستای کندوان برای اسکان جمعیت سرریز این روستا خبر داد و افزود: مقرر شده شروع ساخت و ساز واحدهای مسکن روستای جدید توسط بنیاد مسکن صورت گیرد و اعتبار آن نیز توسط خود روستائیان تامین شده و با اسکان سرریز جمعیتی کندوان مشکل این روستا حل شود.

محمد اسکندری مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت آموزش روستائیان در زمینه نحوه برخورد با گردشگران تاکید کرد و افزود: لازم است در کنار کارهای عمرانی و ساخت و سازهای توسعه‌ای کندوان بر روی مسائل اجتماعی نیز تمرکز کنیم و فرهنگ توریست پذیری و نحوه برخورد با گردشگران را آموزش دهیم.

به گزارش ایرنا، روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan)  معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.