کد خبر: 2530 زمان انتشار: 12:15:11 - 1401/05/24
شانس بالای یک روستای استان سمنان برای ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از پذیرش یکی از پرونده‌های میراثی استان سمنان برای ثبت جهانی خبر داد و گفت: یکی از سه پرونده پذیرفته شده ایران در یونسکو مربوط به استان سمنان است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل  از ایسنا، امیر کرم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی قلعه‌بالا از سوی سازمان های جهانی پذیرفته شده و امید می‌رود که با ثبت جهانی این روستا در آینده شاهد افزایش آثار ثبت جهانی در استان باشیم.

وی همچنین از مجموعه تاریخی بسطام به عنوان یکی دیگر از بناهای مهم مطرح شده برای ثبت جهانی نام برد و خاطرنشان کرد: پرونده این بنا برای ثبت جهانی بعد از ۱۵ سال مجدد مفتوح و به جریان افتاده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین از تداوم تلاش ها برای ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای ایران خبر داد و افزود: ۶ کاروانسرای استان سمنان نیز در قالب این طرح به ثبت جهانی می‌رسند.

وی یادآوری کرد: کاروانسرای تاریخی میان‌دشت که در برگیرنده سه کاروانسرا است، کاروانسرای عباس‌آباد و کاروانسرای میامی و همچنین دو کاروانسرای سنگی و آجری آهوان سمنان و کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار ۶ کاروانسرایی هستند که در لیست ثبت جهانی کاروانسراهای راه ابریشم ایران قرار دارند.

کرم‌زاده با اشاره به وجود یک اثر جهانی در استان خبر داد و گفت: جنگل های هیرکانی استان که به ثبت جهانی رسیدند نیز ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری و طبیعت گردی در این استان هستند.

به گزارش ایسنا روستای تاریخی قلعه بالا در ۲۴ کیلومتری بیارجمند و در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شاهرود واقع شده است. قلعه بالا در منطقه ای کوهپایه ای بنا نهاده شده و همین سبب شده تا در ساخت خانه های آن از معماری پلکانی استفاده شود. این معماری خاص در کنار مصالح خاص منطقه و زیبایی کویر تصاویر و چشم اندازهای بکری را ایجاد می کند. قرار گرفتن منطقه حفاظت شده توران در جوار این روستا، حفظ خانه های و بافت تاریخی و تعدد اقامتگاه های بومگردی و...این روستا را به یک مقصد گردشگری برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل کرده است.
خوشبختانه این روستا در پنج الی شش سال اخیر با اجرای طرح های گردشگری و ساخت بوم‌گردی های متعدد به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری استان تبدیل و صنعت گردشگری در آن از رونق بسیار بالایی برخوردار است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.