کد خبر: 2545 زمان انتشار: 22:02:39 - 1401/05/31
درهای «میدان مشق» پس از ۱۹ سال باز می‌شود؟

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده است که طرح میدان مشق در هیأت دولت مطرح شد و در حال نهایی شدن است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری به نقل  از ایسنا، میدان مشق، تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان نظامی شهر تهران بوده که از زمان صفویه سنگ بنای آن گذاشته شد؛ میدانی که پس از برج طغرل و پیش از برج آزادی، نماد شهر تهران بود. محدوده این میدان بین خیابان‌های سرهنگ سخایی (سوم اسفند)، فردوسی (علاءالدوله)، سی‌تیر (قوام‌السلطنه) و امام خمینی (باغشاه/سپه) است.

سال ۱۳۸۲ هیأت وزیران برای حفظ و احیای بناهای تاریخی و موزه‌ها، سامان‌دهی میدان مشق و تبدیل آن به قطب فرهنگی - تاریخی شهر تهران، طرح گسترش موزه‌ی ملی را تصویب کرد و قرار بر این بود که ساختمان‌های پست و مخابرات، شماره‌ی ۳ وزارت امور خارجه (شرکت نفت ایران و انگلیس سابق)، کاخ شهربانی (ستاد مرکزی نیروی انتظامی فعلی)، کاخ وزارت خارجه، عمارت ثبت اسناد و املاک و ساختمان شماره‌ی ۷ وزارت امور خارجه (باشگاه افسران سابق)   برای گسترش موزه ملی ایران واگذار شوند، ‌ در طول این مدت مسؤولان مختلف در مدیریت شهری و میراث فرهنگی قول‌هایی دادند، اما این طرح در ۱۹ سال گذشته، هنوز اجرایی و عملی نشده است.

اینک، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نقل از علی دارابی اعلام کرد که با پیگیری‌های او و ضرغامی، طرح میدان مشق که از سال ۸۲ آغاز شده بود، در جلسه هیأت دولت مطرح شد و در حال نهایی شدن است.

میراث فرهنگی مترادف با انحصار نیست

معاون میراث فرهنگی که در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در محل این وزارتخانه برگزار شد، سخن می‌گفت، ‌در ادامه تاکید کرد: میراث‌فرهنگی در حفظ حقوق عامه مهم است. ما متولی حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی هستیم، در عین حال که حفظ حقوق عامه و حل مشکل آن‌ها در وظایف ما خودنمایی می‌کند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: برخی از افراد میراث‌فرهنگی را با توسعه پایدار در تزاحم می‌دانند و موضع‌گیری‌های نادرست دارند، در حالی‌که میراث‌فرهنگی موجب توسعه پایدار است. رکن اصلی توسعه و بالندگی در برنامه توسعه هفتم، میراث‌فرهنگی است و در طرح آمایش سرزمینی باید نسبتمان را با این مقوله تعریف کنیم.

دارابی در همین راستا بیان کرد: خوشبختانه قوانینی برای نخستین‌بار در این حوزه به عنوان صیانت از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کمیسیون مجمع تصویب شده است، مصوبات سیاست‌های کلی نظام جزو گفتمان مسلط برنامه توسعه هفتم است. همچنین پیش‌نویس احکام توسعه هفتم تهیه شده است.

معاون میراث فرهنگی گفت: میراث‌فرهنگی مترادف با انحصار نیست. ما بدون مشارکت مردم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. در سیل اخیر یزد کارگروه‌هایی متشکل از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های حامی‌ میراث فرهنگی تشکیل شد که به سرعت گزارش میدانی از وضع موجود و میزان خسارت از بافت تاریخی و شهر یزد ارائه کردند، این موضوع نشان‌دهنده نقش گروه‌های مردم‌نهاد است.

او افزود: قوانین خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی داریم، همه معاونان باید به این قوانین اشراف داشته باشند. هنر بزرگ در حوزه میراث‌فرهنگی داشتن ابتکار عمل به موقع است. معاونان باید به رفع تزاحم‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی بپردازند که انجام آن شجاعت، جسارت و مسؤولیت‌پذیری می‌خواهد.  

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس گفت: معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها به مواردی که در حوزه حقوق عامه و میراث‌فرهنگی وجود دارد توجه کنند و سازوکارهای رفع مشکلات مردم را روشن کنند تا بتوانیم به هیأت دولت ارائه کنیم.

دارابی اظهار کرد: باید نوع نگاه به میراث‌فرهنگی در کشور را عوض کنیم. معاونان باید به کار در حوزه میراث‌فرهنگی اشراف داشته باشند و دیگران را هم متوجه اهمیت این حوزه کنند. حصاری بین خود درست کردیم و فقط می‌گوییم ما بهتر از همه متوجه هستیم این به معنای انحصارطلبی نیست. باید با سعه‌صدر همه را درگیر کار کنیم و سواد میراثی جامعه را بالا ببریم.

او تاکید کرد: همه باید بدانند میراث‌فرهنگی کار لوکس و خارج از زندگی روزمره نیست. معاونان میراث‌فرهنگی باید در این زمینه تلاش کنند، باید برای انجام کاری پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشید.

دارابی یادآور شد: راه‌اندازی ۳۵ موزه جدید از سال گذشته تا کنون، برگزاری دو نشست با متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی و اطلاع از چالش‌های وضع موجود، برگزاری نخستین دوره چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی و تقدیر از ۱۲ پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی، اقدام برای ۱۲ پرونده ثبت جهانی، پرداخت حقوق کارمندان پایگاه‌ها از ردیف بودجه جاری، بازنگری در ترکیب شوراهای تخصصی و وظایف آن‌ها، گرفتن موافقت رییس‌جمهوری برای ۳۵۰ پست امین اموالی از جمله اقداماتی است که در این دوره انجام شده است.

با محافظه‌کاری نمی‌شود کار جدی انجام داد

معاون‌میراث‌فرهنگی همچنین به ارزیابی عملکرد سه ماهه معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها پرداخت و افزود: در نشست‌های فصلی از معاونان میراث‌فرهنگی که عملکرد خوبی داشتند تقدیر خواهد شد. همچنین مشوق‌های حمایتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و در اختصاص اعتبارات در اولویت قرار می‌گیرند.

او با اشاره به انتظارات از معاونان میراث‌فرهنگی در استان‌ها، گفت: اینجا میدانی است که نیاز به شجاعت دارد و با محافظه‌کاری نمی‌شود اقدام‌ جدی انجام داد. حضور فعالانه در فضای مجازی، نهضت تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها به شکل جدی باید مدنظر قرار گیرد.

دارابی بر لزوم تدوین سند میراث‌فرهنگی در استان‌ها تاکید کرد و افزود: در این سند باید وضع موجود به‌طور کامل تشریح و چالش‌ها و راهکارها مطرح شود.

قائم‌مقام ‌وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک با معاونت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری، صنایع‌دستی، توسعه منابع و ستاد مرکزی، خاطرنشان کرد: معاون میراث‌فرهنگی مسؤول و فرمانده اصلی میراث‌فرهنگی در استان‌ها است. شما باید با مسؤولان شهرستان‌ها وارد گفت‌وگو شوید و آن‌ها را نسبت به اهمیت کارتان توجیه کنید.

دارابی گفت: بیش از ۷۰ درصد بودجه وزارتخانه به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص دارد. معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها باید بتوانند از منابع استانی و مسؤولیت اجتماعی دستگاه‌ها به شکل گسترده استفاده کنند. باید مسؤولیت اجتماعی را مطالبه و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

او افزود: معاونان میراث‌فرهنگی باید مدیریت بحران را باز تعریف کنند و پیشگیری‌های لازم را برای وقوع حوادث طبیعی داشته باشند. در بافت تاریخی یزد دیدیم که ساخت‌وسازهای غیر درست به این بافت تاریخی صدمه زده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: تا سال ۱۴۱۱ برنامه‌هایمان برای ثبت جهانی مشخص شده است. باید با کمک معاونان میراث‌فرهنگی بهترین آثار را برای ثبت جهانی انتخاب کنیم. معیار ما برای ثبت جهانی شاخص‌های یونسکو است.  

دارابی به معاونان میراث‌فرهنگی همچنین توصیه کرد: باید برنامه‌های خود را بر اساس رویداد و ماهیت‌محور در نظر بگیرند. برای برگزاری نشست‌های علمی‌پژوهشی باید معاونان میراث‌فرهنگی پرچم‌دار باشند.

او اضافه کرد: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده پنج، شاخص‌ها و معیارهای معماری ایرانی اسلامی را مطرح کردیم. پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری فرصت بسیار مهمی برای معاونان میراث‌فرهنگی است که باید از این ظرفیت استفاده و تفاهم‌نامه همکاری امضا کنند.

دارابی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما این است که در مرحله نخست با کشورهای همسایه و جهان اسلام و در مرحله بعد با سایر کشورها در حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت پروژه‌های مشترک داشته باشیم. نظام‌نامه‌ای در این باره در حال تهیه است.

معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: امسال بودجه ویژه‌ای را برای موزه منطقه‌ای در نظر گرفتیم. قرار است کارگروه مشترکی میان وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی برای بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شود. استان‌ها اولویت‌های بودجه‌ای خود را مشخص و به ما اعلام کنند. باید اولویت‌بندی کاری خود را بر اساس اقلیم تعریف کنید. در حال حاضر تخصیص اعتبار فعلی در حوزه میراث‌فرهنگی، استان‌محور است که معاونان باید در این زمینه مطالعه کنند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.