کد خبر: 2546 زمان انتشار: 22:06:23 - 1401/05/31
معبد "آناهیتا" از خوابِ عمیق بیدار می‌شود؟

مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا از رایزنی برای انجام کاوش های باستانی در معبد تاریخی آناهیتا پس از گذشت حدود دو دهه خبر داد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل  از ایسنا،مرتضی گراوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به گذشت 20 سال از انجام آخرین کاوش های باستانی در معبد باستانی آناهیتا، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این بنای ارزشمند و لزوم از سرگیری کاوش‌های باستانی در آن، رایزنی هایی را با دانشگاه تهران، دانشگاه ساپینزا رم و امور پایگاه های کشور آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: خط و خطوط معماری باستانی معبد آناهیتا باید روشن شود که تنها راه آن هم از طریق انجام کاوش های باستانی است و بعد از آن می توان کارهای مرمتی و حفاظتی را نیز روی آن انجام داد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با تاکید براینکه انجام برخی اقدامات زیرساختی در این معبد تاریخی هم مستلزم انجام کاوش های باستانی است، اظهار کرد: انباشت های فرهنگی زیادی در محوطه بنا رخ داده که باید از نظر علمی حفاری شوند که این امر تنها باید به سبک و سیاق باستان شناسی صورت گیرد.

وی یادآورشد: از آنجایی که امسال اعتبارات خوبی از محل استانی برای زیرساخت های معبد در نظر گرفته شده و امیدواریم که محقق شود، باید در بحث کاوش ها نیز بصورت جدی کارهایی انجام شود.

گراوند با بیان اینکه اجرای کاوش های باستان شناسی در معبد آناهیتا نیازمند حمایت های پژوهشگاه باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان است، گفت: طبق برنامه در نظر داریم تا در یک برنامه پنج ساله، چند فصل کاوش را در این محوطه باستانی انجام دهیم که برای هر فصل کاوش هم به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در پایان اظهار کرد: می خواهیم آناهیتا را از خواب عمیق دو دهه ای بیدار کنیم و در این راستا به همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی نیاز داریم.

معبد آناهیتا واقع در شهرستان کنگاور استان کرمانشاه، دومین بنای بزرگ سنگی تاریخی ایران پس از تخت جمشید است که به گفته برخی از باستان شناسان مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان می باشد. این معبد پرستشگاهی برای آناهیتا، الهه آب‌ها بوده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.