کد خبر: 2634 زمان انتشار: 23:46:26 - 1401/09/01
پروژه معماری ایرانی نامزد بهترین ساختمان‌های جهان | فهرست نهایی جایزه معماری دیزین ۲۰۲۲ معرفی شد

فهرست‌ نهایی نامزدهای جوایز دیزین ۲۰۲۲ در بخش بهترین‌های ساختمان‌های جهان اعلام شد که پروژه کارخانه آرگو اثر دفتر معماری احمدرضا شریکر در آن حضور دارد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از هنرآنلاين، جایزه «دیزین» از معتبرترین جوایز معماری و طراحی در جهان است که در شهر لندن برگزار می‌شود و بهترین طراحان و پروژه‌های معماری سال را معرفی می‌کند.

آنچه بر اعتبار «دیزین» می‌افزاید و آن را به محل رقابت معماران تراز اول جهان تبدیل کرده، داوری این جایزه از سوی معماران برجسته‌ای است که بعضی از آنها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کرده‌اند.

معیارهایی چون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و همچنین توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

۱۱پروژه‌ منتخب معماری امسال از ۱۰ کشور انتخاب شده‌اند که پروژه کارخانه آرگو اثر دفتر معماری احمدرضا شریکر از ایران نیز در میان نامزدهای نهایی حضور دارد.

در بیانیه هیات داوران جایزه درباره کارخانه آرگو آمده است: «پیچیدگی این طرح در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد. این پروژه یک بازسازی تطبیقی جسورانه از یک سازه تاریخی در مرکز تهران است و یک استفاده هدفمند از آینده را پیشنهاد می‌کند. طراحی کارخانه آرگو علاوه بر احترام به گذشته، در عین حال آینده نگر است و مردم را به لذت بردن از معماری و محتوای این فضای فرهنگی جدید دعوت می‌کند.»

آرگو

موسسه‌ پژمان سال ۱۳۹۵ با هدف ایجاد فضای نمایشی و مرکز فرهنگی خود «کارخانه آرگو» را با تاکید بر حفظ اصالت بنا و احترام ویژه برای بافت قدیمی تهران خریداری کرد. بعد از اجرای سه نمایشگاه، نوسازی بنا زیر نظر معمار احمدرضا شریکر صورت گرفت. کارخانه آرگو بهمن ۱۳۹۹ با نمایشگاه انفرادی از نازگل انصاری‌نیا بازگشایی عمومی شد.

فضای کارخانه بازسازی شده از ۴۶۰ متر مکعب به ۱۸۶۰ متر مکعب گسترش پیدا کرد. فضای فعلی کارخانه آرگو شامل حیاط، پنج گالری، سینماتک، کافه، فروشگاه هنری، اتاق آرشیو، محل اقامت هنرمندان، کتابخانه، دفتر خصوصی و دفتر موسسه است. کارخانه آرگو بعنوان یکی از برندگان جایزه ۲۰۲۲ معماری آقاخان هم انتخاب شده است.

کارخانه آرگو1

ویژه:


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.