کد خبر: 2666 زمان انتشار: 21:45:47 - 1401/10/01
صفر تا صد ساختمان ۸۹ ساله‌ کفش ملی که تخریب شد

ساختمان ۸۹ ساله کفش ملی از نظر کارشناسان میراث فرهنگی واجد ارزش تاریخی شناخته شده بود و از نظر کارشناسان شهرداری ناایمن که در نهایت تخریب شد. اما ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل ازایرنا، ساختمان کفش ملی در منطقه ۱۲ شهر تهران ضلع شمال غربی میدان قیام، در مجاورت یک رستوران بخش خصوصی واقع شده بود که نخستین ساختمان کفش ملی و اصلی‌ترین فروشگاه این شرکت بود که مرحوم محمدرحیم متقی ایروانی دهه ۳۰ آن را پایه‌گذاری کرد.

بنای نخستین ساختمان کفش ملی به سال ۱۳۱۲ و دوره پهلوی اول بازمی‌گردد که برخی از کارشناسان این ساختمان را بخشی از بدنه تاریخی شهر تهران و واجد ارزش دانسته و طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای مرمت این بنا ارائه کرده بودند، در چند سال اخیر این بنا متروکه شده بود و از آن به عنوان بنایی خطرساز یاد می‌شد که امنیت عابران و رانندگان را به خطر انداخته و دیوارهای آن برای جلوگیری از فرونشست و ریزش با تیرآهن و داربست پابرجا بود.

همچنین بنا به گفته مسئولان شهرداری تهران، این نهاد براساس قوانین، ضمانت سلامت شهروندان را در تردد معابر برعهده دارد و باید فضای شهری ایمن باشد که هیچ شهروندی حین تردد در سطح شهر دچار حادثه نشود. در این راستا، اخطارهایی را درباره رفع خطر صادر و مخاطراتی را گوشزد می‌کند که ساختمان‌ها برای عابران پیاده و شهروندان پیرامونی دارد.

ساختمان کفش ملی در بافتی قرار داشت که انبوهی از ساختمان‌های تاریخی صفوی و قاجاری در آن قرار دارد، برخی از کارشناسان عبور خط هفت مترو از خیابان مولوی - میدان قیام را عامل تخریب بناهای قدیمی از جمله ساختمان کفش ملی می‌دانستند که به دلیل تحرکات دستگاه حفاری TBM این ساختمان‌ها دچار آسیب شده‌اند.

هر چند که در این سال‌ها چندین بار مسئولان شهرداری منطقه و برخی دیگر از مسئولان متولی، قول مرمت و ساماندهی ساختمان کفش ملی را داده بودند؛ مسئولان شهرداری اعلام کرده بودند که حفاظت و احیای این بنا به عهده میراث فرهنگی و مالکان ساختمان است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تاکنون پاسخی دقیقی را برای حفظ و نگهداشت این بنا نداده است.

صفر تا صد ساختمان ۸۹ ساله‌ کفش ملی که تخریب شد

اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۶ ساختمان کفش ملی واقع در میدان قیام به دلیل نداشتن ایمنی تخلیه و اعلام شد که روند تخریب آن آغاز شده اما به دلیل مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت، این اتفاق نیفتاد. دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده بود که هنوز برای ما محرز نشده که مرمت و مقاوم‌سازی این ساختمان ممکن نیست و باید تخریب شود.

ساختمان کفش ملی، دچار مشکلات حقوقی نیز بوده است؛ شهردار وقت منطقه ۱۲ تهران همچنین اعلام کرده بود که این نهاد برای رفع خطر، اخطارهایی را به مالک کفش ملی مبنی بر اینکه موقعیت این ملک و جایگاهش به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطراتی برای شهروندان، عابران پیاده یا خودروهای عبوری ایجاد کند، داده بود

سال ۱۳۹۷ علی محمد سعادتی شهردار وقت منطقه ۱۲ تهران در جریان بازدید از ساختمان کفش ملی به خبرنگاران اعلام کرد که بنای این ساختمان مقاوم سازی و حفظ می‌شود، بخش هایی از این بنا نگه داشته خواهد شد، بخش‌هایی با توجه به حجم تخریب یا میزان ارزشی که در بافت معماری آن وجود دارد ممکن است نیازمند نوسازی کامل باشد. جداره ساختمان، نوع آجرکاری، تزئینات و رخ بام آن ارزش‌هایی را در این محدوده بازنمایی می‌کند که باید حفظ شود.

سعادتی گفته بود که اقدام‌های اولیه شامل ایمن‌سازی معبر پیرامون، تجهیز کارگاه، تخلیه نخاله و سبک‌سازی دیوار انجام خواهد شد.

البته ساختمان کفش ملی، دچار مشکلات حقوقی نیز بوده است؛ شهردار وقت منطقه ۱۲ تهران همچنین اعلام کرده بود که این نهاد برای رفع خطر، اخطارهایی را به ملک کفش ملی مبنی بر اینکه موقعیت این ملک و جایگاهش به گونه‌ای است که می‌تواند مخاطراتی برای شهروندان، عابران پیاده یا خودروهای عبوری ایجاد کند، داده بود اما متأسفانه با وجود تلاش‌ها و هماهنگی‌ها، کار جدی صورت نگرفته که البته نباید بعضی از گرفتاری‌های حقوقی از جمله رضایت و اختلاف مالک، مستأجر و سرقفلی دار را در این زمینه نادیده گرفت که بسیاری از بناهای ناایمن منطقه به این مساله مبتلا هستند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران در این رابطه، جلسه‌ای هم با دادستان تهران داشت که دادستان دستور داد برای ساختمان‌هایی که به دلیل کارشناسی، این جمع‌بندی حاصل شود که نیازمند مقاوم‌سازی است، بهره‌برداران اعم از مستاجر و صاحب سرقفلی می‌توانند ایمن‌سازی لازم را انجام دهند که مالکان کفش ملی نیز موظف به ایمن‌سازی بنا بودند.

در پی این درخواست، روابط عمومی شرکت کفش ملی توضیحاتی درباره اقدامات این شرکت برای حفظ ساختمان ارائه کرد که بدین شرح بود؛ «عرصه ساختمان موصوف که در جبهه شمال غربی میدان قیام قرار گرفته و در دو طبقه ساخته شده، از موقوفات مسجد و مدرسه تاریخی حاج ابوالفتح است و شرکت کفش ملی سال‌هاست فقط سرقفلی بخشی از ملک وسیع این ساختمان را در اختیار داشته است. بر پایه قوانین و مقررات حاکم بر شهرداری، دارندگان سرقفلی نمی‌توانند رأسا برای کسب پروانه تعمیرات اساسی اقدام کنند و از این‌رو، دایره عمل شرکت کفش ملی در این خصوص بسیار محدود است.

از طرفی، بنا بر دستور اکید مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری (کفش ملی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری است)، مرمت و احیای شعبه میدان قیام، چه از نظر حفظ دارایی‌های بازنشستگان گرامی، چه از نظر حفظ و ارتقای برند کفش ملی و چه از حیث صیانت از بناهای ارزشمند شهر تهران با قید اولویت و فوریت پی‌گیری می‌شود و در این راه، شرکت کفش ملی برای هر گونه همکاری با نهادهای ذی‌ربط آمادگی کامل دارد.»

صفر تا صد ساختمان ۸۹ ساله‌ کفش ملی که تخریب شد

همچنین نهم مرداد ۱۳۹۸ مجموعه شرکت کفش ملی نامه‌ای را به مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ ارسال کرده بودند که در این نامه آمده بود: «شهردار محترم منطقه ۱۲ باسلام و احترام پیرو جلسات و مذاکرات متعدد در ارتباط با بازسازی ملک با پلاک ثبتی ۸۱۷۷ و ۸۱۷۲ واقع در میدان قیام به استحضار می‌رساند شرکت کفش ملی تنها مالک اعیان و سرقفلی بخشی از ملک مذکور است و مابقی آن ساختمان دارای مالکین متعدد است.

با توجه به وضعیت ملک و اینکه تلاش‌های زیاد این شرکت برای ترغیب سایر مالکان و سرقفلی‌داران تاکنون بی‌نتیجه مانده است این شرکت آمادگی دارد در صورت موافقت آن شهرداری صرفاً نسبت به بازسازی سهم خود اقدام کند. خواهشمند است چنانچه موافقت می‌فرمایید موضوع را به این شرکت منعکس کنید تا سریعاً اقدام لازم انجام گیرد؛ ضمناً شرکت مدیریت توسعه ملی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی ملی جهت پیگیری این موضوع به حضور معرفی می‌شود.»

این نامه‌نگاری‌ها، نشست‌ها و بازدیدها بی‌نتیجه بود و در نهایت شهرداری منطقه ۱۲ تهران شامگاه یکشنبه (۲۷ آذر امسال) ساختمان ۸۹ ساله کفش ملی را به دلیل حفظ ایمنی منطقه و امنیت جان شهروندان تخریب کرد و سرنوشت این ساختمان تخریب شده و ساختمان مجاور آن همچنان مشخص نیست.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.