کد خبر: 2668 زمان انتشار: 20:31:25 - 1401/10/10
رنگ‌آمیزی غیراصولی یک اثر ثبت ملی در آبادان به اسم مرمت

یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به ورود آسیب‌ به مدرسه ثبت ملی شده مهرگان در آبادان اظهار کرد: دیوارهای مدرسه را مدتی ‌است رنگ‌آمیزی کرده‌اند و متاسفانه این امر نما و معماری اصیل آن را مخدوش کرده است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل ازایسنا، احمد امیری با تاکید بر اینکه این موضوع را نباید نادیده گرفت زیرا مدرسه مهرگان بنای یک مدرسه عادی همانند مدارس دیگر شهر نیست اضافه کرد: باید برای حفظ آن به دلیل ثبت در فهرست میراث ملی توجه بیشتری نشان داد تا در عین حفظ اصالت بنا از دخل و تصرف‌های احتمالی که در بیشتر مدارس معمول است محفوظ بماند.

وی با تاکید بر اینکه مرمت نباید موجب تغییر هویت یک بنا شود متذکر شد: نوع برخورد ما با آثار تاریخی می‌تواند اثری را از محتوا تهی کند یا به آن ارزش دهد. بنابراین نباید به اسم مرمت اقدامات اشتباهی انجام دهیم.

امیری با اشاره به مرمت غیراصولی برخی از بناهای تاریخی آبادان تصریح کرد: نظام اجرایی فنی و درستی مختص بناهای تاریخی نداریم و این مساله‌ ناخوشایند باعث تخریب آثار تاریخی ما به مرور زمان می‌شود.

مدرسه مهرگان که در سال ۱۳۲۶ (دوره پهلوی) به دست معماران انگلیسی ساخته شده طبق نوشته سر در ورودی هدیه‌ای از شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان بود.

این مدرسه که در خیابان دبستان آبادان واقع شده یکی از شش مدرسه‌ای است که در سال ۸۲ با شماره ۸۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.