کد خبر: 2690 زمان انتشار: 00:10:13 - 1401/12/06
کشف کاخ ۴۵۰۰ساله در عراق

باستان‌شناسان با کاوش در عراق بقایای یک کاخ سلطنتی سومری و یک معبد را کشف کردند.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از گاردین، ‌ باستان‌شناسان پروژه «گیرسو» بقایای یک کاخ سلطنتی سومری و مجموعه معبدی را در شهر باستانی «گیرسو»، واقع در استان «ذی‌قار» کشور عراق کشف کردند.

دکتر «سباستین ری»، سرپرستی پروژه کشف این کاخ ۴۵۰۰ ساله را در عراق امروزی بر عهده داشت. کاخی که گمان می‌رود کلید اطلاعات بیشتر در مورد یکی از نخستین تمدن‌های شناخته شده را در برگرفته باشد.

«کاخ پادشاهان» ‌ شهر باستانی و سومری «گیرسو» ‌ که در جنوب عراق امروزی واقع شده است سال گذشته توسط باستان‌شناسان بریتانیایی و عراقی کشف شد. باستان‌شناسان در این شهر باستانی، بیش از ۲۰۰ لوح به خط میخی کشف کردند که سوابق اداری شهر باستانی در آن‌ها ثبت شده است.

گیرسو، یکی از نخستین شهرهای شناخته شده در تاریخ بشر است که توسط سومریان باستان ساخته شد. سومریان باستان در فاصله ۳۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد نوشتن را اختراع کردند، نخستین شهرها را ساختند و نخستین قوانین حقوقی را ایجاد کردند. این شهر باستانی نخستین‌بار ۱۴۰ سال پیش کشف شد، اما در این مکان غارت و حفاری‌های غیرقانونی صورت گرفته است.

این کشف در نتیجه «پروژه باستان‌شناسی گیرسو»، صورت گرفته است که در سال ۲۰۱۵ به رهبری موزه بریتانیا و توسط موزه گتی مستقر در لس آنجلس راه‌اندازی شد.

در کنار کشف کاخ و الواح، معبد اصلی متعلق به «نینجیرسو» (Ninĝirsu)، ایزد سومری نیز شناسایی شد.

نخستین دیوارهای خشتی این کاخ سال گذشته کشف شد و از آن زمان تاکنون در «موزه عراق» واقع در بغداد نگهداری می‌شود.

کشف کاخ ۴۵۰۰ساله در عراق

سومری‌ها در منطقه باستانی مدیترانه شرقی بین‌النهرین سکونت داشتند و بسیاری از پیشرفت‌های فناوری از جمله اندازه‌گیری زمان و همچنین نوشتن به لطف آن‌ها حاصل شد.

  «هارتویگ فیشر» ـ مدیر موزه بریتانیا ـ محوطه این شهر باستانی واقع در جنوب عراق را یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی عنوان کرد که او تاکنون از آن بازدید کرده است.

«فیشر» ‌ بیان کرد: همکاری بین موزه بریتانیا، هیأت دولتی آثار باستانی و میراث عراق و موزه گتی نشان‌دهنده یک روش جدید و مهم برای ایجاد پروژه‌های مشترک میراث فرهنگی در سطح بین‌المللی است. ما خوشحالیم که بازدید امروز می‌تواند گرامی‌داشت اکتشافات اخیر باشد و به تعهد بلندمدت موزه بریتانیا به حفاظت از میراث فرهنگی عراق، حمایت از تحقیقات نوآورانه و آموزش نسل بعدی باستان‌شناسان عراقی در گیرسو ادامه دهد. در حالی که امروزه دانش ما از جهان سومری محدود است، فعالیت در گیرسو و کشف کاخ و معبد گمشده، اطلاعاتِ بالقوه‌ قابل توجهی برای درک ما از این تمدن مهم، روشن کردن گذشته و اطلاع‌رسانی به آینده، دارد.

کشف کاخ ۴۵۰۰ساله در عراق

سومریان باستان ممکن است به اندازه مصریان یا یونانیان باستان به عنوان یک تمدن مشهور شناخته شده نباشند، اما به گفته دکتر «تیموتی پاتس» ـ مدیر موزه گتی ـ، گیرسو احتمالاً یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی در جهان است که افراد بسیار کمی درباره آن اطلاع دارند.

سومری‌ها چه کسانی بودند؟

سومری ها ساکنان سومر بودند که نخستین تمدن شناخته شده در منطقه تاریخی بین‌النهرین، واقع در جنوب عراق امروزی است. بر اساس شواهد باستان‌شناسی، آن‌ها در هزاره چهارم قبل از میلاد حدود دوازده دولت‌شهر ساخته‌اند. گیرسو، که در عراق واقع شده است، برای نخستین‌بار ۱۴۰ سال پیش کشف شد و از این جهت مهم بود که برای نخستین‌بار وجود تمدن سومری را به جهان نشان داد و همچنین برخی از حیاتی‌ترین بناهای بین‌النهرین را آشکار کرد.

سومری‌ها چه چیزهایی را ابداع کردند؟ ‌

سومری‌ها پیشگامان باستانی بودند و در زمینه نوشتن، نوشتن ادبیات، سرودها و نیایش‌ها پیشرفت کردند. آن‌ها نخستین شهرهای شناخته شده را ساختند. آن‌ها همچنین در چندین نوع فناوری موجود از جمله چرخ، گاوآهن و ریاضیات به پیشرفت دست پیدا کردند. «حماسه گیلگمش» که قدیمی‌ترین اثر ادبی جهان محسوب می‌شود و پنج شعر سومری را شامل می‌شود، از جمله یادمان‌های سومری‌هاست.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.