کد خبر: 2716 زمان انتشار: 12:29:28 - 1402/03/05
خالق شاهکار تالار آینه کیست؟

کاخ، قصر و ارگ سلطنتی گلستان را تقریبا بیشتر تهرانی‌ها و ایرانی‌ها می‌شناسند. شاهکاری در قلب پایتخت که هنر معماری، فرشبافی، آیینه‌کاری و در یک کلام همه هنرهای ظریف ایرانی در آن یکجا جمع شده تا شاهدی باشد بر این مدعا که "هنر نزد ایرانیان است".

کاخ گلستان سال‌ها پیش از قاجار، در زمان شاه سلیمان صفوی، ساخته شده. تاجگذاری چند پادشاه احمدشاه، محمدرضا پهلوی و... را به چشم دیده. دارای بخش‌های مختلف و ٤ تالار اصلی است که تالار آیینه مهم‌ترین آن است. ساخت این تالار ٨سال طول کشیده و پر است از آیینه‌کاری‌های ظریف و زیبا اثر دست ابوالحسن معمارباشی، معروف به صنیع‌الملک.

 

 خالق شاهکار تالار آینه کیست؟ | ماجرای گم شدن الماس تخت طاووس چه بود؟

اما عمده شهرت تالار آینه مدیون نقاشی کمال‌الملک از این بخش کاخ است. «محمد غفاری»، معروف به کمال‌المک، ۵ یا به قولی ٧ سال شبانه‌روز کار کرد تا اثری را خلق کند که از تالار واقعی زیباتر و باشکوه‌تر باشد. گفته می‌شود زمانی که این نقاش نامدار عصر قاجار و پهلوی در کاخ کار می‌کرد قطعه الماسی از تخت طاووس کنده و گم می‌شود. شاه به همه شک می‌کند، حتی به نقاش‌اش که در جوانی شیفته او و هنرش شده و او را با خود به کاخ آورده. با پیگیری دربار قطعه الماس در نهایت پیدا و از کمال‌الملک رفع دلخوری و اتهام می‌شود.‌

بعد از این اتّفاق، جواهر ربوده شده به تخت اضافه و تخت طاووس به مکان امن‌تری منتقل می‌شود تا دیگر مورد تعرّض قرار نگیرد. در حال حاضر، تخت طاووس در موزه جواهرات ملی بانک مرکزی است و ماکت آن در کاخ گلستان قرار گرفته است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.