ساختمان تیت مدرن در لندن، طراحی شده توسط استودیوی سوئیسی "Herzog & de Meuron"، یکی از تأثیرگذارترین بناهای قرن ۲۱ است. این پروژه که در یک نیروگاه متروکه و کنار رودخانه تیمز ایجاد شد، نه تنها مفاهیم جدیدی در طراحی گالریهای هنر معاصر به وجود آورد، بلکه به نمادی از تجدید حیات فرهنگی لندن تبدیل شد.
به گزارش رسانه " اخـبــار معـمـاری " در آستانه هزاره سوم، لندن شاهد افتتاح یکی از مهمترین پروژههای فرهنگی خود بود: «تیت مدرن». این موزه که در «می ۲۰۰۰» در بنای سابق نیروگاه "Bankside" افتتاح شد، دیدگاهها درباره طراحی گالریهای هنر معاصر را متحول کرد و نام استودیوی "Herzog & de Meuron" را به سطح جهانی رساند.
«تغییر نگاه به فضاهای صنعتی متروکه»
در حالی که انتظار میرفت ساختمان جدیدی برای گالری مدرن لندن ساخته شود، تصمیم جسورانهای توسط "Nicholas Serota"، مدیر وقت موزه تیت، اتخاذ شد: انتخاب یک نیروگاه متروکه در کرانه کمتر شناختهشده جنوبی تیمز. این انتخاب با شک و تردیدهای زیادی همراه بود، اما نتیجه، تجدید حیات این بخش از شهر و ایجاد فضایی عمومی با تأثیری عمیق بود.
برنده مسابقه طراحی این پروژه، استودیوی کمتر شناختهشدهای از سوئیس بود که با رویکردی کمینهگرایانه، مداخلههای محدودی در بنا ایجاد کرد. "Pierre de Meuron" توضیح میدهد:«طرح ما شامل چند مداخله قوی بود تا شخصیت صنعتی ساختمان تا حد ممکن حفظ شود»،
در نمای بیرونی، تنها یک افزونه شیشهای دوطبقه به سقف ساختمان آجری اضافه شد. اما در فضای داخلی، «Herzog & de Meuron» با چیدمانی نوآورانه، فضاهای متنوعی برای نمایش آثار دائمی و موقت، کتابفروشی، کافه، رستوران و یک سالن کنفرانس ایجاد کردند.
«هال توربین: قلب تپنده تیت مدرن»
بخش اصلی و نمادین این پروژه، "Turbine Hall" است؛ فضایی عظیم و شبیه به کلیسا که به طول ۱۵۰ متر امتداد یافته و با ارتفاعی خیرهکننده، میزبان برخی از برجستهترین آثار هنری معاصر بوده است. این فضا، تعریف جدیدی از گالریهای هنر معاصر ارائه داد.
منتقد معماری، "Edwin Heathcote"، این فضا را «بهترین فضای عمومی جدید در شهر» توصیف کرده و مینویسد: «این فضا رایگان، سخاوتمندانه و مملو از حس غیرمنتظره است».
از زمان افتتاح، "Turbine Hall" میزبان آثار هنری سایتمحور و خلاقانهای از هنرمندان برجستهای مانند "Olafur Eliasson"، "Anish Kapoor" و "Ai Weiwei" بوده است.
«نماد تجدید حیات فرهنگی لندن»
علیرغم تردیدهای اولیه، تیت مدرن به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و در اولین سال خود بیش از پنج میلیون بازدیدکننده داشت؛ رقمی که دو برابر پیشبینیهای اولیه بود. امروز، این موزه همچنان پربازدیدترین گالری هنر معاصر جهان است.
منتقد نیویورک تایمز، "Alan Riding"، تیت مدرن را «ستاره درخشانی در کرانه دیگر تیمز» توصیف کرده و مینویسد: «این بنا، نه تنها تجدید حیاتی برای جنوب لندن بود، بلکه به نمادی از چشمانداز آینده هنر معاصر تبدیل شد».
«تیت مدرن» با طراحی کمینهگرایانه و تأکید بر بازآفرینی فضاهای متروکه، مسیری تازه برای معماری گالریهای هنر معاصر گشود و تأثیر عمیقی بر معماری قرن ۲۱ گذاشت.
تصویرسازی: Jack Bedford
تصاویر: Margherita Spiluttini
ترجمه، تهیه و تنظیم: پویا مودتی "کارشناس ارشد معماری و انرژی