کد خبر: 40 زمان انتشار: 19:13:15 - 1397/09/27
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد: برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی ، فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری سه نشست تخصصی حوزه مرمت و حفاظت اشیای تاریخی – فرهنگی و باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش در سالن موزه آذربایجان خبر داد.

به گزارش پایگاه"اخبار معماری"، "مرتضی آبدار" ضمن اعلام این خبر گفت: پژوهش و مستندسازی در امر اجرا، مرمت و حفاظت نقش  بسزایی دارد چراکه بدون پژوهش این مسائل به‌خوبی دنبال نمی‌شود. کار حفاظت و کاوش اشیای تاریخی باید بلافاصله بعد از پژوهش و مستندسازی آغاز شود تا بتوان به بهترین نتیجه دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست های تخصصی حوزه مرمت اشیای تاریخی و کاوش های باستان شناسی همزمان با هفته پژوهش، بازتعریف و بازشناخت اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه میراث‌فرهنگی است، گفت:  می‌توان گفت که پژوهش امری است که موجب رشد و توسعه در تمام حوزه‌های علمی و اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه گفت: همزمان با هفته پژوهش، " دومین نشست تخصصی بررسی حفاظت و مرمت اشیای تاریخی سایت موزه عصرآهن"  و " کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت اشیای تاریخی حین کاوش " با همکاری اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی  تاریخی کشور طی روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه در سالن موزه آذربایجان برگزار خواهد شد.

آبدار در ارتباط با برگزاری " کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت اشیای تاریخی حین کاوش "، گفت: حضور مرمت گران در کنار باستان شناسان در محل کاوش وهمکاری وهماهنگی آنها می تواند به کشف سالم تر آثار منجر شده و آثار نیز کمتر در معرض تخریب های ناخواسته قرار گیرند. استفاده از مواد مناسب برای نجات بخشی اضطراری وکمک های اولیه ، شناسایی جنس و نوع اثر ومیزان تخریب های آنها نیز برعهده مرمت گرانی است که در کارحفاری مشارکت دارند ، مرمت یافته های باستان شناسی باید از محل حفاری شروع  شود و اگر این امر به درستی صورت گیرد بعدها کار حفاظت آنها با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد.

وی از هدف برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه و مرمت حین کاوش سخن به میان آورد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه در راستای پاسخگویی به این نیاز و دانش افزایی افراد دست اندر کار در حوزه آثار و اشیای  فرهنگی  تاریخی استان می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه از برگزاری یک نشست علمی دیگر با محوریت باستان شناسی خبر داد و افزود: این نشست تخصصی با همکاری انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با حضور استادان حوزه باستان شناسی و مرمت، پیرامون مباحث تخصصی و اقدامات مرمتی و حفاظتی دو مجموعه تاریخی ربع رشیدی و حسن پادشاه تبریز برگزار خواهد شد.

آبدار در پایان خاطرنشان کرد: در پایان این نشست، از پژوهشگران برتر اداره کل تجلیل به عمل خواهد آمد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.