کد خبر: 434 زمان انتشار: 10:14:12 - 1398/08/09
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد اتمام مرمت خانه تاریخی «حاج میرزا جعفر سلطان القرائی» در تبریز

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به تداوم مراحل پایانی مرمت خانه تاریخی حاج میرزا جعفر سلطان القرائی، از اتمام مرمت این خانه تا پایان پاییز سال 98 خبر داد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "،  به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، مرتضی آبدار با اشاره به اینکه خانه سلطان القرایی با حدود 200 سال قدمت و ویژگی‌های منحصر به فرد معماری یکی از  خانه‌های قدیمی و ارزشمند تبریز است و مالک آن یکی از مفاخر ایران به ‌شمار می‌رود، گفت: این خانه  با ۳۰۰ متر مربع مساحت با اعیانی ۲۸۰ متر مربعی در دو طبقه همراه با زیرزمین ساخته شده است و با توجه به ویژگی های فاخر آن، مرمت، احیا و صیانت از آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

آبدار با بیان اینکه قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار بر می‌گردد، ادامه داد: در طبقه اول این خانه دو اتاق، یک سرسرای ورودی و یک طاق با پنجره‌های اُرُسی و شیشه‌های رنگارنگ دیده می‌شود، نمای این خانه آجری است و قاب‌ بندی‌های زیبای گچی دارد، که تمام این ویژگی‌ها نمادی از دوره قاجار است و به واسطه قدمت خانه سلطان القرایی، این اثر در سال ۱۳۸۶ با شماره‌ ۱۹۲۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در سال 97  مرمت و ساماندهی این اثر در دستور کار اداره کل قرار گرفته است و با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال، اقداماتی نظیر، ترمیم پله‌ها، ساماندهی سقف شیروانی و طاق قوسی زیر زمین، مرمت و تغییر تیرهای چوبی پوسیده سقف، خاک برداری  و نخاله برداری، مرمت کف دالان و ترمیم دیوارهای فرسوده انجام گرفته و همچنان تداوم دارد.

وی اضافه کرد: همچنین سایر اقدامات مرمتی و بازسازی مانند مرمت و طاق بندی زیرزمین، محوطه‌سازی حیاط، دفع آب‌های رو سطحی و زیرزمینی و تعمیر شومینه‌ها در این بنا در نظر گرفته شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های  انجام گرفته تا پایان پاییز، با یک کاربری فاخر فرهنگی به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است، حاج میرزا جعفر سلطان القرایی فرزند شیخ ابوالقاسم در سال ۱۳۲۲ هجری قمری در محله شتربان تبریز و در خانواده‌ای از علمای روحانی و متقی پا به عرصه وجود نهاد. آثار ارجمندی همچون تصحیح و تحشیه کتاب روضات الجنان و جنات‌الجنان تألیف حافظ حسین کربلایی تبریزی، از این محقق برجسته به یادگار مانده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.