کد خبر: 441 زمان انتشار: 22:04:08 - 1398/08/10
احداث اولین هتل کارخانه کشور در یزد/ سالن باشکوه سوئیسی چه می‌شود؟

مجموعه تاریخی کارخانه سعادت نساجان به عنوان میراث صنعتی ارزشمند در بافت تاریخی یزد به هتل تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "، به نقل از چمدان، سال‌ها پیش، سه برادر از قریه «توران پشت» که از قرای قدیمی یزد است به قصد زیارت پای در راه می‌نهند. برادر کوچک‌تر قدرت ادامهٔ این سفر را نداشت بنابراین برادرانش او را در یزد می‌گذراند و می‌روند. دیگر از آن دو برادر بزرگ‌تر خبری به دست نمی‌آید. برادر کوچک‌تر رضا نام داشت که بعدها در زمینه نساجی به درجه استادی می‌رسد.

نمایی از جادهٔ ده کهن توران پشت در شهرستان تفت استان یزد
آبادانی این قریه را از «پوران دخت» دختر خسرو پرویز و ملکه ساسانی می‌دانند

استاد رضا ازدواج می‌کند ولی فرزندان او یکی پس از دیگری می‌میرند. نام اولین پسری که متولد می‌شود را بر اساس عقاید مذهبی «غلام» می‌گذارد و حلقه غلامی امام هشتم (ع)  را در گوش او قرار می‌دهد. (سال ۱۲۵۷).  

غلام در کودکی شاگرد استاد علی تقی سلیمان شاهی بود و اصول و رموز شعربافی سنتی را از وی آموخت. پدرش او را نزد یکی از استادان ترمه‌باف و زری‌باف به نام حاجی علی تقی سلیمان شاهی به شاگردی می‌سپارد. او در اندک زمانی، رمز و رموز این فن را می‌آموزد و خود استادی بی‌مانند در نساجی سنتی می‌شود.  

غلام صنعتی از جوانی در نساجی سنتی یزد به درجه استادی رسید و علاقه، هوش و مهارت شگرفی در کارهای فنی، ماشین آلات و صنایع داشت.

غلام در کودکی شاگرد استاد علی تقی سلیمان شاهی بود و اصول و رموز شعربافی سنتی را از وی آموخت

استاد غلام در جوانی به قصد زیارت به کربلا رفت و در آنجا با حاجی عبافروشی که اصالتاً ایرانی بود آشنا شد و در همانجا کارخانه عبابافی تاسیس کرد.

استاد غلام صنعتی در سال ۱۳۰۰ به کمک امیر خان کوراوغلی نخستین دستگاه بافندگی ماشینی را به همراه یک دستگاه مولد برق از آلمان به یزد آورد و خود به راه انداخت. او پارچه‌هایی مشابه بافته‌های خارجی تولید کرد.

حسین علی هراتی در سال ۱۳۱۰ از استاد صنعتی خواست تا در تاسیس و خرید ماشین آلات ریسندگی و بافندگی و رنگرزی کارخانه درخشان همکاری کند. غلام برای خرید ماشین آلات و دوره کارآموزی به آلمان رفت و پس از ۲ سال به ایران بازگشت. او نسبت به نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی و بهره‌برداری این کارخانه زحمات زیادی را متحمل شد اما شرکا او را از حق شراکت محروم کردند. با این همه، او از تاسیس چنان کارخانه‌ای در یزد خوشحال و خشنود بود.

استاد غلام صنعتی

استاد غلام صنعتی بالاخره به منظور حفظ، حمایت، ترقی و توسعهٔ صنعت نساجی یزد در ۱۳۲۵/۷/۲۵ اولین آگهی تاسیس کارخانه سعادت نساجان با سرمایه پنجاه میلیون ریال را بین نساجان، صباغان، صنعتگران و ... نشر داد. مردم که به استاد به چشم پدری مهربان، رفیقی شفیق و خلاصه خیرخواهی پاکباز می‌نگریستند، دارایی و مایملک خود را در اختیار او گذاشتند. سپس اساس‌نامه‌ای جامع و کامل نوشته شد و شرکت سعادت نساجان یزد در ۱۳۲۶/۱۱/۱۷ به شمارهٔ ۷۳ به ثبت رسید. در اولین جلسه هیات مدیره که در تاریخ ۱۳۲۶/۱۲/۲ تشکیل شد، وی به عنوان مدیر فنی انتخاب و منصوب شد.

غلام صنعتی تا پایان عمر مدیر فنی کارخانه‌اش بود

غلام صنعتی تا پایان عمر،  مدیر فنی کارخانه‌اش بود. او اواخر اسفند ۱۳۴۷ به سرای باقی شتافت.

به گزارش چمدانکارخانه سعادت نساجان در خیابان امام یزد و سه راه فهادان یعنی در قلب بافت تاریخی یزد قرار دارد.

این بنای عهد پهلوی با شماره ۳۰۸۳۹ به ثبت آثار ملی رسیده است.

مهمترین بخش‌های این کارخانه تاریخی سالن سوییسی، موتورخانه، انبار پنبه و مجموعه سردر بودند.

کارخانه سعادت نساجان در خیابان امام یزد و سه راه فهادان قرار دارد

حالا یک کارآفرین و فعال گردشگری می‌خواهد مجموعه تاریخی کارخانه سعادت نساجان که میراث صنعتی ارزشمند بافت تاریخی یزد به شمار می‌آید را به اولین هتل کارخانه کشور تبدیل کند.  

اصغر نبیل از متولیان احیای مجموعه تاریخی سعادت نساجان یزد با اشاره به اینکه شرکت سعادت نساجان تا اوایل دهه ۸۰ در حال تولید بود ولی به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات و شرایط پیش آمده برای صنعت  نساجی کشور زیان آور شد و تصمیم به تعطیلی ساختمان قدیمی شرکت و انتقال آن به مکانی دیگر با خط تولید و تجهییزات جدید گرفته شد گفت: با ورود یکی از بزرگترین هلدینگ‌های گردشگری کشور تصمیم گرفته شد مجموعه ساختمان تاریخی سعادت نساجان، احیا و با کاربری‌های مختلف به حیات خود ادامه دهد.

فضای داخلی سالن سوییسی یا ساختمان شهید طامهری
طراحی سنتی، جهت‌گیری اقلیمی و نورگیری روشن این سالن باشکوه، اصولی و چشمگیر است

این فعال حوزه گردشگری در گفتگویی گفت: این مجموعه با کاربری‌های مختلفی از جمله فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، اقامتی، خدماتی و تجاری طراحی شده است و هم اکنون در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده در حال احیاست.

وی گفت: هتل پنج ستاره، رستوران و تالارهای مختلف، مجتمع‌های مختلف تجاری، مجموعه فرهنگی و آموزشی در قالب مجموعه تاریخی سعادت نساجان در قلب بافت تاریخی یزد به صورت کاملا منحصر بفرد مرمت و تکمیل خواهد شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.