کد خبر: 461 زمان انتشار: 12:22:11 - 1398/08/24
در سومین گرد همایی جهانی طراحی فضای عمومی مطرح شد: یازده اصل برای ایجاد اماکن بزرگ در فضاهای عمومی

 سومین گرد همایی جهانی طراحی فضای عمومی در شهر چاتانوگا ایالت تنسی در کشور آمریکا برگزار شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری " ، این گردهمایی به مناسبت تبادل نظردر مورد ایده ها و به اشتراک گذاری استراتژی ها به منظور پیش برد مفهوم فضاسازی در شهرها برپاشده است. که میزبان معمارها و شهرساز های مختلف از گوشه گوشه جهان بود.شرکت PPS ( Project for Public Spaces) میزبان این گردهمایی، شرکت کننده گان مختلفی را از کشورهای مختلف  به منظور به اشتراک گذاشتن داده های اطلاعاتی درموضوع " مفهوم مکان " گرد هم آورده بود که شرکت کنندگان در این گردهمایی ایده ها و کانسپت هایی برای مکان سازی بین المللی برای حضار ارائه نمودند.

شرکت PPS در سال 1999 کتابی با نام " How to turn a place around " منتشر نموده بود که مفاهیم پایه آن با موضوع 11 قوانینی که باید هنگام ایجاد فضاهای عمومی پر جنب و جوش رعایت شود نیز در این گردهمایی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به منظور آشنایی شما عزیزان با این 11 قوانین آنها را برای مطالعه بیشتر و استفاده گردهم آوردیم :

11 قوانینی که باید هنگام ایجاد فضاهای عمومی پر جنب و جوش رعایت کنید :

 

  1. نگاه به جامعه به عنوان یک متخصص

 نقطه شروع مهم در ایجاد یک ایده برای هر فضای عمومی شناسایی استعدادها و پتانسیل های موجود در جامعه است. در هر جامعه ای افرادی وجود دارند که می توانند چشم اندازهای تاریخی و بینش های ارزشمندی در مورد نحوه عملکرد منطقه و درک مسائل مهم و آنچه برای مردم معنی دارد فراهم کنند. بهره برداری از این اطلاعات در ابتدای فرآیند به ایجاد حس مالکیت جامعه در پروژه کمک خواهد کرد که هم از طرف حامی پروژه و هم برای جامعه می تواند سود خوبی داشته باشد.

فضای عمومی تاپیس روژ در یک محله غیررسمی در هائیتی / معماری اضطراری ورنیکول / استودیوی EVA

 

با شعار ساختن "زندگی بهتر در همسایگی من" ، تاپس روژ که یکی از چندین مکان عمومی در کارفور-فیویل ، هائیتی قرار دارد ایجاد شده است که باعث ایجاد فضاهای فراگیر، تشویق به تعاملات اجتماعی، و محیطی ایمن تر و بدون خشونت و جرم می شود. برنامه و طراحی هر دو جامعه محور هستند ، از طریق یک رویکرد مشارکتی و تعامل جامعه ایجاد می شود. بنابراین ، این فضای عمومی احساس مالکیت ، هویت و غرور ساکنان را تقویت می کند. جامعه و هنرمندان محلی حتی نقاشی های دیواری رنگی را ایجاد کردند ، با طرح هایی که از کارگاه های تعامل جامعه پدید آمده است.

 

  1. آفرینش فضایی نه فقط طراحی به منظور رفع تکلیف

اگر هدف شما ایجاد فضا (که فکر می کنیم باید باشد) باشد ، یک طرح کافی نخواهد بود. برای ایجاد فضایی که مورد استقبال کاربران قرار گیرد، آسایش و آرامش به عنوان عنصر حیاتی کاربران باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به مبلمان های شهری مطابق با ارگونومی بدن انسان، فضای سبز با طراحی مناسب، توسعه روابط بین مردم و فعالیت هایی که انجام میگیرد و مغازه داران – و مدیریت تغییر در الگوی گردش عابر پیاده در این فضا از جمله مواردی است که باید در آفرینش فضایی مورد توجه قرار گیرد. هدف ایجاد مکانی است که جامعه و کاربران از طریق فعالیت ها و امکانات توسعه یافته حس آرامش و راحتی در استفاده از فضا داشته باشند. مطرح شدن این بحث آسان است در صورتی که تحقق آن امری دشوار میباشد.

Superkilen / Topotek  1 + BIG Architects + Superflex

 

Superkilen نمونه ای از فضای معاصر شهری و باغ جهانی میباشد. این فضای نمایشگاهی در دانمارک 60 ملیت مختلف را شامل میشود که میتواند از نخلستان های لس آنجلس آمریکا تا ساحل چین متفاوت باشد. فضای سبز این نمونه معاصر شهری شامل وسایل ورزشی و فضای عمومی آن شامل فعالیت های فرهنگی و مبلمان شهری برای تجمعات فرهنگی و اجتماعی میباشد.

 

  1. به دنبال افرادی که تفکر مشابه دارید باشید

در تحقق اهداف مربوط به ایجاد فضای عمومی کاربردی موسسات محلی، موزه ها، مدارس و ... میتوانند به عنوان همکارانی که در تحقق آرمان های شهری و فرهنگی تلاش میکنند با شما همکاری کنند. این موسسات برای موفقیت در انجام پروژه و مدیریت آن نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. همکاری با این موسسات در زمینه ارائه پشتیبانی، حمایت و اخذ مجوز های لازم بسیار ارزشمند میباشد. همچنین موفقیت پروژه ای در برنامه های توسعه آتی مستلزم همکاری و حمایت این موسسات میباشد.

امکانات شهری / قطعه ورزشی / ریکاردو سانز سوسا و رودریگو مارین بریسیو

 

امکانات شهری یا Amenidades Urbanas پروژه ای است که در آن موسسات زیادی برای ایجاد تغییر جمع شده اند. این پروژه توسط شهرداری کاراکاس به همراه سازمان اجتماعی دانش و کار یا Misión Saber y Trabajo و سازمان Pico Collective راه اندازی شده و با حمایت جامعه سازمان یافته از منطقه ، پروژه احیای فضای های عمومی شهری و تفریحی را برای محیط های اطراف اجتماعی ایجاد می کند. مسئولین رسیدگی به اهداف این پروژه توسط جامعه کاربر پروژه و موسسات حامی و کارشناسان انتخاب شده است.

 

  1. با مشاهده میتوانید مطالب و اطلاعات بسیاری کسب نمایید

همه چیز را می توان مشاهده کرد همه ما می توانیم از موفقیت ها و شکست های دیگران چیزهای زیادی بیاموزیم. با بررسی اینکه مردم چگونه از فضاهای عمومی استفاده می کنند ( یا از آنها استفاده نمی کنند ) میتوان فهمید که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند ، می توان ارزیابی کرد که چه چیزی باعث فعالیت یا عدم فعالیت کاربران در آنها می شود. با استفاده از این مشاهدات ، مشخص خواهد شد که چه نوع فعالیتهایی وجود ندارد و چه مواردی را می توان افزایش و یا توسعه داد. و هنگامی که فضاها ساخته می شوند ، ادامه رعایت اصول مشاهده شده به شما می آموزد که چگونه آنها به مرور زمان مدیریت و تکامل پیدا میکنند.

 محل بازی با 5 موضوع مختلف/ Matter Design + FR|SCH

 Five Fields فضایی دو منظوره و حیاط خلوت مشترکی در فضای پارک و بین همسایگی های مختلف میباشد که کودکان از آن بهره میبرند. این فضا به عنوان استفاده از فضای خالی زمین پارک به عنوان فضای بازی و نمایشگاهی کودکان بوجود آمد.  FiveFields توسط سازمان های مشارکتی و مردم با هدف رشد و ارتقای توانایی کودکان در دهه 50 میلادی ساخته شد. با گذر وقت و زمان و تغییر مردم همسایگی ها و کاربران و کارفرماها اهداف پروژه تاکنون توسط سازمان های مشارکتی حفظ شده است.

 

  1. یک چشم انداز زیبا داشته باشید

برای بوجود آوردن یک چشم انداز زیبا باید دید عموم کاربران نسبت به عناصر زیبایی مطالعه و بررسی گردد. با این وجود، ضمن ایجاد یک چشم انداز زیبا و مملو از آرامش برای هر فضای عمومی بررسی اینکه چه نوع فعالیت هایی ممکن است در فضا اتفاق بیفتد و مردم در چه فضایی خواهان شکل گیری این رویداد هستند ضروری است. حضور در فضا، باید احساس غرور و افتخار ( حس مکان ) را در افرادی که در محیط اطراف زندگی می کنند و کار می کنند به وجود آورد.

پارک های حسین بن طلال/ Strelka Architects + Strelka KB + Snøhetta

پارک حسین حسین بن طلال در گروزنی که به عنوان یکی از اولین فضاهای عمومی معاصر قفقاز روسیه شناخته می شود ، یک پارک اسکیت ، زمین ورزشی ، زمین بازی ، فضای تفریحی ، آبنماها ، یک سالن آمفی تئاتر و موارد دیگر این پارک را بوجود می آورند. این منظر شهری معاصر، چشم انداز اصلی پاک کردن علائم تخریب و پوسیدگی از فضاهای عمومی و ایجاد نوع جدیدی از مرکز شهری است که می تواند ساکنان سنین مختلف را به خود جلب کند و فرهنگ ملی و زیرساخت های مدرن را به هم متصل کند.

 

  1. با Petunias  شروع کنید : ارزان تر، آسانتر و سریع تر

پیچیدگی فضاهای عمومی به حدی است که نمی توانید انتظار داشته باشید که در ابتدا همه کارها را درست انجام دهید. بهترین فضاها با پیشرفتهای کوتاه مدت آزمایش می شوند که می توانند طی سالها آزمایش و پالایش شوند! عناصری از قبیل صندلی ، کافه های روباز ، هنرهای عمومی ، نوار پیاده روها و مسیرهای پیاده ، باغ ها و نقاشی های دیواری نمونه هایی از پیشرفت هایی است که می توان در مدت زمان کوتاهی انجام داد.

 

 شکوفه شهری/ AIM Architecture + URBAN MATTERS

Urban Bloom آزمایشی است که با اتکا به مواد قابل استفاده مجدد و بازیافت شده ، آنچه را که در گذشته یک پارکینگ بود ، به یک باغ ایده آل پایدار شهری تبدیل کرد. با انباشته شدن پالت های چوبی به منظور تولید منظره ای شفاف که در آن انواع مختلفی از سناریوهای معمول شهری مانند گردهمایی های گاه به گاه ، سخنرانی های کوچک ، صندلی های تئاتر در فضای باز و غیره امکان پذیر است، پالت های چوبی سکویی را ایجاد می کنند که باعث ایجاد یک باغ عمومی و حس دعوت می شود. این پروژه بازدید کنندگان را ترغیب می کند تا از طریق فضا و تفسیر هدف از طریق تجربیات و نیازهای خود ، فضا را مورد بررسی قرار دهند.

 

  1. فرایند مثلث و ایجاد گوشه ها

"مثلث فرایندی است که توسط آن برخی از محرکهای خارجی ارتباط بین افراد را فراهم می کند و افراد غریبه را ترغیب می کند تا با غریبه های دیگر گفتگو کنند ، گویی که آنها یکدیگر را می شناسند" (هالی هاوچه). در یک فضای عمومی ، انتخاب و ترتیب عناصر مختلف در رابطه با یکدیگر می تواند فرآیند مثلث زنی را در حرکت (یا نه) قرار دهد. به عنوان مثال ، اگر یک نیمکت ، یک سبد زباله و یک تلفن بدون هیچ ارتباطی به یکدیگر قرار داده شود ، ممکن است هرکدام از آنها استفاده بسیار محدودی را دریافت کنند ، اما وقتی در کنار سایر امکانات از جمله صندوق قهوه قرار گرفته باشند ، فعالیت و زمینه فعالیت بیشتری ممکن میشود. در سطح وسیع تری ، اگر فضای خواندن کودکان در یک کتابخانه جدید واقع شده باشد به گونه ای که در کنار زمین بازی کودکان در یک پارک قرار داشته باشد و یک کیوسک غذا اضافه شود ، فعالیت بیشتری انجام می شود تا اگر این امکانات به طور جداگانه قرار داشته باشند.

 مبلمان شهری برای گفت و گوهای غیرمنتظره / LMN Architects

 

این مبلمان به مدت 2 هفته در مرکز شهر سیاتل در طول جشنواره طراحی سیاتل با معرفی 8 نوع مختلف مبلمان که به خیابان ها به منظور ایجاد حرکت و استراحت و مکث اضافه میشوند به نمایش درآمدند. این مبلمان با ویژگی متحرک بودن قادر به تبدیل فضای بازی برای کودکان نیز میباشند. شرکت LMN Architects این مبلمان را به منظور ایجاد تعامل و تحرک و فضای بازی و مکالمات شهری و درگیری مردم با فضای شهری طراحی نموده است.

 

  1. آنها همیشه می گویند "این امکان پذیر نیست"

هنگام طراحی فضاهای عمومی خوب ، مقابله با موانع اجتناب ناپذیر است ، زیرا "ایجاد فضا" کار راحتی نیست که برخی از متخصصان بتوانند انجام دهند. با یک فرآیند پیچیده تر ، پیشرفت های کوچک در پرورش جامعه می تواند اهمیت "فضا ها" را نشان دهد و به غلبه بر موانع کمک کند.

 

 وحدت مشترک/ Rozana Montiel | Estudio de Arquitectura

 

پروژه احیای فضای عمومی واحد مسکن سن پابلو Xalpa با هدف تبدیل " مسکن های واحد " به " اتحاد مشترک " انجام شد. پیش از این ، این واحد با دیوارها ، نرده ها و موانعی که ساکنان خودشان ساخته بودند ، تقسیم می شد و فضای عمومی به این عناصر محدود کننده اختصاص پیدا میکرد. با یک استراتژی فراگیر ، مردم گرد هم آمدند تا در طراحی مجدد واحد خود و حذف نرده ها مشارکت کنند، ایده ای که در ابتدا گزینه ای برای ساکنان نبود. با طراحی با جامعه، این پروژه ماژول هایی را برای فعالیت های مختلف و یک اتاق چند منظوره که معمولاً به عنوان یک کتابخانه در آن جای گرفته، مجهز کرده است.

 

  1. فرم از عملکرد پشتیبانی میکند

درخواست های کارفرما و کاربران، درک چگونگی عملکرد فضاهای دیگر ، آزمایش و غلبه بر موانع و مشکلات امروزی مفهوم فضا را فراهم می کند. اگرچه طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، این عناصر دیگر به شما می گویند برای رسیدن به چشم انداز ایده آل آینده برای فضا به چه مواردی نیاز دارید.

 

پارک روبان قرمز / Turenscape

 

روبان قرمز 500 متری، از طریق پارک Qinhuangdao می گذرد و کارکردهای روشنایی ، صندلی ، تفسیر محیطی و جهت گیری را در خود جای داده است. این طرح با ایجاد فرصت های جدید برای تفریح و آموزش برخورد با محیط زیست به منظور کمترین مداخله در فضاهای طبیعی و پوشش گیاهی با طراحی حداقل و در عین حال جامع و واضح، این چالش را داشت که زیستگاه های طبیعی را در کنار رودخانه حفظ کند. این پروژه نشان می دهد که چگونه یک راه حل جزئی طراحی می تواند به پیشرفت های چشمگیر در ایجاد چشم انداز و منظر دست یابد.

 

  1. مساله مهم در ابتدا توجه به هزینه ها نیست

پس از ایجاد زیرساخت های اصلی فضاهای عمومی ، عناصری مانند فروشندگان ، کافه ها ، گل فروشی ها و مبلمان شهری میتوانند درآمد زایی کنند. علاوه بر این ، هنگامی که افراد درگیر این فرآیند هستند ، مزایا در مقایسه با هزینه بسیار گسترده تر و در نتیجه به چشم نمی آید.

 

زمین بازی برای کودکان پناهنده در بار الیاس ، لبنان / CatalyticAction

 

CatalyticAction در یکی از مدارس توسعه یافته در سکونتگاه های پناهندگان لبنان ، یک زمین بازی را طراحی و ساخته است، که کودکان را در طی کل مراحل درگیر می کند و اجازه می دهد تا ساختار به راحتی از هم جدا شود ، حمل و نقل شود ، یا مجدداً مونتاژ یا طراحی شود. این پروژه می کوشد تا درگیری کودکان با جامعه را به چالش بکشد تا به مشکلات جامعه کودکان، توسط خودشان پاسخی پیدا کند. این پروژه امکانات بازی کودکان را فراهم میکند و آنها را ترغیب می کند تا خودشان زمین بازی را طراحی کنند.

 

  1. طراحی و کار شما با اتمام پروژه پایان نمی یابد.

امکانات فرسوده ، نیاز به تغییر و اتفاقات دیگر در یک محیط شهری اتفاق می افتد. نیاز به تغییر و داشتن انعطاف پذیری در مدیریت برای اجرای آن تغییر ، چیزی است که باعث ایجاد فضاهای عمومی عالی و شهرها و شهرهای بزرگ می شود.

 

ابر سبز / ZHUBO-AAO

Green Cloud یک روش نوسازی است که با هدف بهبود توانایی مدیریت آب باران و همچنین فراهم آوردن فضای سبز و حس آرامش مشترک برای ساکنان ساخته شده است. این ایده که به راحتی تکثیر میشود، باعث بوجود آمدن فضاهای کاربردی و فرهنگی و اجتماعی میشود. این ابتکار، فضاهایی از فعالیتهای فرهنگی را به نحوی ایجاد میکند که با گسترش آن به صورت خود جوش فضاهای دیگری به آن اضافه میشوند که توسط عموم و سازمان ها قابل استفاده میباشد.

 

گردآوری و ترجمه:پویا مودتی


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.