کد خبر: 479 زمان انتشار: 11:12:18 - 1398/10/11
انتشار فراخوان چهاردهمین دوره مسابقه معماری میرمیران

فراخوان چهاردهمین دوره مسابقه معماری میرمیران منتشر شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " بنیاد معماری میرمیران همواره تلاش داشته است بستری را فراهم آورد که بر اساس درک و شناخت مفاهیم و مشخصه‌های سرزمینی و فرهنگ غنی معماری تمدن ایران و جریانات پیشرو معماری امروزینِ جهان، به بالندگی و شکوفایی جریان نوین معماری ایران یاری رساند. در این راستا موضوعات و مباحث مطروحه در مسابقه طراحی مفهومی (CONCEPT DESIGN) جایزه معماری میرمیران در دوره‌های اولیه عمدتا معطوف به درک و شناخت عوامل محیطی و مادی موثر بر معماری سرزمینی ایران، بکارگیری الگوها و مفاهیم برگرفته از این عوامل در روند طراحی مفهومی معماری و فضاهای شهری امروزی بوده است. در دوره‌های بعدی شناخت جریانات نوین اصیل و پیشرو معماری جهان، درک رابطه مفهومی و امکان تاثیر متقابل این جریانات در روند طراحی معماری کشور مدنظر قرارگرفته است.

از این دوره رویکرد اصلی مسابقه متوجه درک و شناخت مفاهیم ذهنی و ذاتی معماری سرزمینی ایران است که در طول تاریخ تداوم داشته و در هرمقطع تاریخی- اجتماعی رابطه احساسی و متقابل انسان ایرانی را با روح و فضای این معماری شکل داده و هم اکنون نیز در خاطره‌های آرمانی ما نهفته است و می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء و غنای جریان نوین معماری ایران باشد.

موضوع این دوره از مسابقه طراحی مفهومی جایزه معماری میرمیران با عنوان "طراحی فضای انسانی" نیز ناظر بر این رویکرد است؛ رویکردی که ماهیتا با جریانات پیشرو معماری جهان نیز هم راستا است.

طراحی انسان‌محور کوشش می‌کند معماری را آنگونه سازمان دهد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای عملکردی و تامین رضایت‌مندی، رفاه و آسایش مادی، فضایی معنادار، سرزنده، خیال‌انگیز و متعالی بیافریند که زمینه شکوفایی فضایل انسانی، احساسات، عواطف و اشتیاق انسان توام با خرسندی، شادمانی، نشاط و شادابی، خوشحالی و انبساط خاطر فراهم آمده و امکان تعامل و لذت بردن از این فضاها در عرصه‌های فردی و اجتماعی را به وجود آورد. این فرایند در معماری سرزمینی ایران نیز وجه قالب شکل‌گیری کالبد و فضا در چهارچوب فرم‌ها، الگوها و مفاهیم فضایی بوده است.

هدف از برگزاری این دوره از مسابقه طراحی مفهومی با عنوان "طراحی فضای انسانی"، خلق فضایی متکی بر این فرایند طراحی و با بهره‌گیری از مفاهیم معماری سرزمینی ایران است. در این راستا بنیاد معماری میرمیران از کلیه معماران و دانشجویان معماری جهت شرکت در این دوره از مسابقه دعوت به عمل می‌آورد.

مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه طرح:

مدارک مورد نیاز باید بتواند با استفاده از نقشه‌ها، پرسپکتیوها، رنگ‌ها، تصاویر سه بُعدی رایانه‌ای و یا عکس‌ها و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهـای اصلی (داخلی و خارجی) و… در رابطه با موضوع مسابقه بپردازد. ضمناً از آن‌جایی که تهیه پوستر و ارسال آن برای شرکت‌کنندگان مشکلاتی را در بر داشت، بنا به درخواست تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان مقرر شد چاپ پوستر با استفاده از فایل ارسالی شرکت‌کنندگان به طور یکنواخت از طریق بنیاد معماری میرمیران انجام شود؛ لذا شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌بایست فایل خود را با کیفیت فقط۱۵۰ dpi در ابعاد ۱۶۶x۷۴ سانتیمتر به صورت عمودی و در قالب فرمت گرافیکی TIFF به صورت لوح فشرده (CD) به همراه اصل فیش واریزی به مبلغ ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال به حساب بنیاد معماری میرمیران در بانک پارسیان شعبه ملاصدرا به شماره کارت ۶۲۲۱۰۶۱۲۰۷۸۴۶۴۹۶ (بابت هزینه چاپ پوستر) و خلاصه توضیحات طرح حداکثر در یک صفحه A4 به زبان فارسی و یک صفحه انگلیسی و فایل کامپیوتری به دفتر بنیاد ارائه نمایند. ضمناً نوشتن نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه روی CD (لوح فشرده) و روی پاکت محتوی صفحه توضیحات طرح الزامی است. لازم به یادآوری است که مدارک تحویلی شامل یک عدد CD یا لوح فشرده (مربوط به طرح و صفحه توضیحات) و اصل فیش بانکی واریز وجه و دوصفحه پرینت A4 توضیحات فارسی و انگلیسی است.

توجه: طرح‌هایی که از آثار دیگـر معمـاران (ایرانی یا خارجی) اقتبـاس شده باشد مــورد رسیدگی قــرار نخواهد گرفت و چنانچـه حتی بعـد از داوری نیـز مشخص گردد که طرح برنـده یا منتخب اقتباس از آثار دیگـران بوده است، ضمن اقدام در خصوص استرداد جایزه و لوح تقدیـر مراتب در نشریات معماری و شهرسـازی منعکس شده و حق هیچگونه اعتراضـی نخواهـد بود.

هیئت داوران: (بر اساس حروف الفبا)

 آیدین آغداشلو

دکتر ایرج اعتصام (ریاست هیئت داوران)

مهندس امیرپویا اصغری

دکتر داراب دیبا

مهندس سامان سیار

مهندس فرشاد فرهی

مهندس سید علیرضا قهاری

پروفسور محمود گلابچی

مهندس آرمین محسن دانشگر

مهندس حمید میرمیران

جوایز:

نفر اول: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

نفر دوم: ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

نفر سوم: ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

علاوه بر نفـرات اول تا ســوم به ۱۰ منتخـب دیگــر لـوح تقدیـــر اهــــداء خواهـد شد.

تاریخ‌های مهم:

زمان تحویل و داوری طرح‌ها: مهلت تحویل طرح‌ها به دبیرخانه بنیاد حداکثر تا ساعت ۱۶:۰۰ روز شنبه ۹۸/۱۱/۲۶ است (به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.)

زمان داوری طرح‌ها: روز شنبه و یکشنبه، ۳ و ۴ اسفند ماه ۱۳۹۸

نتایج داوری و اهداء جوایز: در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران: چهارشنبه، ۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مقارن با روز معمار در خانه هنرمندان ایران

ضمنا از طرف "انجمن ویرایش و درست‌نویسی" متن‌های ارسالی (صفحات A4 فارسی ضمیمه طرح‌ها) نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و سه متن برگزیده و ده متن شایسته مورد تقدیر قرار خواهد گرفت (توضیحات به پیوست آمده است) و همچنین آثــاری که از لحاظ گرافیکـی خلاقانه باشنـد، جوایزی از طـرف هیئــت داوران اهـــدا گردیـــده و از آثـــار مذکـــور به عنــوان پوستــر مسابقـه استفاده خواهد شــد.

دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ:

سعادت آباد، بالای میدان کاج، خیابان جمشیدی  یکم)، پلاک ۳۰، واحد ۸، بنیاد معماری میرمیران. (دبیر بنیاد: حبیب قدیرزاده). تلفن: ۲۲۳۷۲۵۸۲  –  ۲۲۳۷۶۰۵۳ - ایمیل: info@mirmiran-arch.org -

سایت مرتبط: www.mirmiran-arch.org

 

توضیحات پیوست:

زبان و ادبیات فارسی در معماری

بنیان هویت و فرهنگ هر ملتی بر زبان آن نهاده شده است که همۀ رمز و رازهای اخلاق و زندگی و تاریخ مردمان را در خود دارد. ادبیات نیز جلوۀ هنری و زیباشناختی این بنیان فرهنگ‌ساز شناخته شده است. در گذر اعصار، دوشادوشی معماری و ادبیات، در تار و پود این دو آرمیده است؛ ولی در سفر دنیای مدرن، این زمزمۀ عاشقانۀ معماران و ادیبان کم‌طنین شده است. بجاست که به زبان مرتبط با آثار معماری توجه شود و همنشینی ادیبان و معماران نیز در نظرها جلوه‌ای دوباره یابد. اینکه نوشته‌ها رسا و گویا باشد و مقصود معمار، به‌درستی و دقت به مخاطبش برسد؛ اینکه شعر یا نثری، الهام‌بخش معماران شود؛ اینکه از شوربخشی سروده‌ای، اثری معمارانه سر برآورد؛ اینکه در بنایی، ادبیات حضور داشته باشد؛ اینکه از دیدار بنایی، شعر در وجود شاعری برآید و هزاران آرمان و آرزوی دیگر، همه و همه، امید پیشنهاددهندگان این جایزه است.

انجمن ویرایش و درست‌نویسی امیدوار است که بتواند در این مهم که از زوایای رهاشدۀ زبان فارسی است، هم‌گام اهالی معماری باشد و دیگر ادیبان و زبان‌دانان را نیز به این هم‌گامی فرابخواند.

شیوۀ داوری:

هیئت داوران "انجمن ویرایش و درست‌نویسی"، تعدادی از ادب‌دانان و ویراستاران و مترجمان و افراد مطلع از دانش معماری را در خود جای داده است. این هیئت، همۀ نوشته‌ها و بیانیه‌های آثار را از نظر زبانی و ادبی، در دو مرحله برمی‌رسد و در نهایت، نمره‌ای برای ارزش ادبی آثار درنظر می‌گیرد. براساس این داوری، سه نفر از افراد، برگزیده و ده نفر شایستۀ تقدیر خواهند شد.

جایزۀ ویژه:

برای طراحی اثری که از متون فاخر نظم و نثر فارسی برآمده و نتیجۀ شناخت زیروبم‌های متون ادبی باشد.

شاخص‌های داوری:

بهره‌گیری از قلم‌های فارسی پیشرفته در نوشته و در اثر

نام‌گذاری اثر با استفاده از واژگان نژاده و بجا

به‌کارنبردن واژگان بیگانه و استفاده از برابرنهادهای فارسی

جمله‌بندی‌های رسا و گویا براساس دستورزبان فارسی

نگارش املای واژگان برمبنای کتابچۀ دستورخط فرهنگستان زبان و ادب فارسی و فرهنگ املایی (پیوند استفاده از هردو اثر در وبگاه موجود است)

خلاقانه‌بودن متن نوشته با بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی

مدارک لازم و نحوۀ ارائه:

نوشتار هر اثر، باید در قالب نرم‌افزار ورد و با استفاده از قلم‌های فارسی و دست‌کم دربرگیرندۀ سیصد واژه باشد.

این نوشتار همراه با اثر، طبق شیوه‌نامۀ جشنواره، باید به دبیرخانۀ آن فرستاده شود.

اگر مشخص شود که نوشته‌ای پیش‌تر منتشر شده یا سرقت علمی رخ داده است، اثر از دور داوری خارج خواهد شد.

علاقه‌مندان از طریق وبگاه virastaran.net می‌توانند بـه رایگـان از آموزه‌هـای درست‌نویســی و خلاق‌نویسی بهره‌مند شوندـ درصورت نیاز بـه راهنمـایی، رایانامـة viraiesh.ir@gmail.com و تلفـن دفتـر "انجمـن ویـرایش و درست‌نویسی" 66919962 - 021 آماده پاسخگویی به شرکت‌کنندگان است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.