کد خبر: 505 زمان انتشار: 10:28:02 - 1398/11/07
تذکر به وزیر جدید میراث فرهنگی درباره مسجد شیخ‌ لطف‌الله

وزیر جدید میراث فرهنگی در جلسه علنی مجلس درباره نحوه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از نماینده مردم اصفهان تذکر گرفت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " جلسه علنی  چهارشنبه ۲ بهمن مجلس شورای اسلامی با تذکر به وزیر میراث فرهنگی درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان همراه بود و ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان تذکر خود را درباره مرمت گنبد شیخ لطف الله اصفهان اعلام کرد.

در تذکور مورد اشاره، این سوال مطرح شد که چرا دلایل بروز معایب ناشی از مرمت گنبد شیخ لطف‌الله اعلام نشده و مستندات مربوطه به فعالان میراث فرهنگی و منتقدان ارائه نشده است.

در شرح این تذکر آمده است:

با توجه به شرایط بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان مرمت این گنبد امری اجتناب‌ناپذیر بوده است. تصمیم درستی که به روش نامناسب اجرایی شده و حساسیت‌های جامعه میراث فرهنگی کشور را برانگیخته و از طرفی پس از اتمام مرمت و بروز معایب، ایراداتی ناشی از برچیدن و نصب کاشی‌ها مشخص نشده و به انتقادات کارشناسان و خبرگان این حوزه پاسخی داده نشده است.

از طرفی شواهد نشان‌دهنده این است که به اصل برگشت‌پذیری که یک اصل مهم مرمتی است، در این پروژه حساس توجهی نشده است. چرا پروژه‌ای با این اهمیت فاقد مدارک مطالعاتی، نتایج آزمایشگاهی مصالح قدیم و جدید، پروتکل اجرایی و نظارتی بوده است و اگر وجود دارد چرا در اختیار کارشناسان و منتقدان قرار نگرفته است.

بنابراین نظر به اینکه تاکنون پیگیری‌های فعالان میراث و کارشناسان این حوزه در خصوص مشخص‌شدن روند اجرای پروژه‌های حساسیت برانگیز با پاسخ شفاهی روبرو نشده و تداوم این امر به بی اعتمادی فعالان میراث فرهنگی و نگرانی‌های موجود دامن خواهد زد ضرورت دارد نسبت به بررسی جوانب امر رسیدگی به قصورات مسئولان مربوطه و جبران خسارات وارده به این بنای تاریخ اقدام و طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اسناد پروژه‌ها برای مطالعه منتقدان در اختیار کارشناسان قرار گیرد.

این تذکر اعلام وصول و در جلسه عنوان آن قرائت شد.

منبع:مهر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.