انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر، سیصد و سی و دومین گفتمان هنر و معماری را با موضوع "جاده ابریشم و گفتگوی تمدنها" برگزار میکند.
به گزارش پایگاه " اخبار معماری "، جاده ابریشم (جاده قدیمی تجارت چین) که بیش از دو هزار سال پیش مورد استفاده بود، به عنوان پلی بین چین و کشورهای اروپا، آسیا و آفریقا برای تبادلات مادی و تمدن شرقی و غربی سهم مهمی را ادا نموده است. نتایج مطالعات نشان می دهد که این جاده اساساً در سلسله "هان" چین در قرن یکم قبل از میلاد شکل گرفت. در آن زمان جاده ابریشم به افغانستان، ازبکستان و ایران و شهر "اسکندریه" مصر در غرب راه داشت. راه دیگر این جاده نیز از پاکستان و کابل در افغانستان به خلیج فارس و از کابل به طرف جنوب یعنی شهر کراچی پاکستان امتداد می یافت و اگر به راه دریائی تغییر می کرد، پارس و رُم را هم شامل می گردید. در این زمان در امتداد جاده ابریشم از غرب به شرق چهار کشور بزرگ وجود داشت، یعنی رُم باستان اروپا، پارس در آسیای غربی، "کوشان" آسیای مرکزی (آسیای مرکزی و شمال هند امروز را در بر می گرفت) و سلسله "هان" چین در آسیای شرقی.
راه اندازی جاده ابریشم باعث تبادلات مستقیم و تاثیرگذاری بین این تمدن های قدیمی شد. در سلسله "تانگ" در قرن 7 تا 9 میلادی تبادلات چین و کشورهای غربی از طریق جاده ابریشم بسیار شکوفا بود.
پرندگان و حیوانات کمیاب، عطر، مروارید، وسائل شیشه ای و سکه های طلائی و نقره ای کشورهای غربی و موسیقی، رقص، غذا و لباس آسیای غربی و مرکزی وارد چین شد. همچنانکه فرآورده ها و فنون چین مانند ابریشم، فن کاغذسازی، فن چاپ، ظروف لاکی، چینی، باروت و قطب نما، از طریق جاده ابریشم به مناطق مختلف پخش شد و برای توسعه تمدن جهان سهم بزرگی ادا نمود.
تبادلات فرهنگی از طریق جاده ابریشم همانند تجارت مواد گسترده بود. مذهب بودا به عنوان یکی از سه مذهب جهان، در پایان سلسله "هان" غربی (206 ق.م تا 220 میلادی) وارد چین شد. در غارهای مذهب بودا نزدیک به 10 هزار متر مربع نقاشی دیده می شود که نشانگر جریان رواج مذهب بودا از هند به چین است. در این غارها که اینک جزو میراث فرهنگی جهان به شمار می رود، آمیختن سبک هنری شرقی و غربی، گواه تبادلات فرهنگی در آن زمان از طریق جاده ابریشم است.
پس از قرن 9 میلادی به دنبال تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی قاره اروپا و آسیا، به ویژه پیشرفت فنون دریانوردی، حمل و نقل دریائی بطور روز افزون در تجارت نقش ایفا می کرد و بدین لحاظ جاده ابریشم (جاده زمینی سنتی) به تدریج رو به زوال رفت. در دوران سلسله "سون" چین در قرن 10 میلادی جاده ابریشم به عنوان یک راه تجارت، بسیار کم مورد استفاده قرار می گرفت.
در سالهای اخیر "طرح مطالعه جدید جاده ابریشم" از طرف سازمان یونسکو که این جاده را "جاده گفتگو" قلمداد کرده است، موجب گردیده که اندیشمندان سراسر جهان برای ارتقای مباحث پیرامون گفتگوی تمدن ها، از این طرح استقبال کنند.
در سیصد و سی و دومین گفتمان هنر و معماری که به همت موسسه مطالعاتی منظر پایدار برگزار می شود، آقایان مهندس پویان تطهیری مقدم، مهندس فرامرز تطهیری مقدم، دکتر علی طاهری و دکتر ابوالحسن میرعمادی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگو آقای مهندس حبیب اله شیبانی خواهند بود.
زمان: چهارشنبه 16 بهمن ماه 1398 از ساعت 16 الی 18
مکان: خیابان ولیعصر، جنوب پارک ساعی، مرکز هنر پژوهی نقش جهان (فرهنگستان هنر)