کد خبر: 53 زمان انتشار: 13:19:21 - 1397/09/29
رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی – تاریخی خبرداد: راه اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی – تاریخی از راه‌اندازی پایگاه مطالعات راه ابریشم خبر داد و گفت: سه پایگاه «معماری موقت»، «مدیریت بحران» و «میراث کشاورزی» نیز در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه "اخبارمعماری"، مهناز اشرفی، به وجود پنج گروه پژوهشی «بناهای تاریخی»، «بافت‌های تاریخی»، «تزیینات وابسته به معماری»، «معماری دستکند» و «باغ و منظر» اشاره کرد و از «معماری موقت»، «میراث کشاورزی»، «اطلس ها و بانک های اطلاعاتی» ، «پژوهش مجموعه ها، گونه های معماری و تزیینات» و «مستند سازی و مستند نگاری آثار میراث معماری» به عنوان زیر مجموعه‌های الگوی حفاظت شهرهای تاریخی نام برد.

وی در توضیح برنامه‌های مرتبط با اطلس‌ها و بانک‌های اطلاعاتی  به تهیه الگو و ساختار اطلس شهرهای تاریخی ایران و فهرست نامه‌ی شهرهای تاریخی، مستندسازی ابنیه در چهارچوب سامانه «ساترا» و بانک اطلاعاتی باغ‌های ایرانی اشاره کرد و با بیان این نکته که سامانه ساترا، نخستین طرحی است که می‌تواند به صورت جامع و هماهنگ در این حوزه کار شود، از ورود ۶۵۰۰ اثر ثبتی از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این سامانه خبر داد.

او با اشاره به تلاش برای استفاده از شیوه‌های نوین در مستندسازی و مستندنگاری آثار میراث معماری، گفت: مستندنگاری چهارتاقی‌ها و آتشکده‌های ساسانی در ایران، مستندنگاری ۱۵ اثر معماری دستکند استان لرستان، مستند نگاری دستکندهای خرقان قزوین، مستندسازی باغ مستوفی الممالک تهران، امیر سمنان و علی آباد قم و مستند سازی باغ سعادت آباد قزوین (بخش باستان‌شناسی ) از جمله فعالیت‌های این پژوهشکده بودند.

او در ادامه از مستند سازی کالبدی اجتماعی چهل خانه تاریخی شهر نجف آباد اصفهان، مستند نگاری تزیینات مساجد دوره قاجار استان قم و مستند نگاری مساجد روستایی شهرستان بناب خبر داد و همچنین به پژوهش مجموعه‌ها، گونه‌های معماری و تزیینات به شناخت بازار تهران، قزوین و شناخت الگوهای منظری میراث کشاورزی ایران و شناسایی سیر تحول گچبری در معماری ایران اشاره کرد.

اشرفی از «کاربرد ژئوتکنیک در حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی»، «مستندسازی باغ‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی»، «شناسایی و بررسی تاریخی قلعه پولاد بلده» و «شیوه نامه حفاظت و مرمت بنا» به عنوان تعدادی از طرح های پژوهشی موظفی پژوهشگران این پژوهشکده نام برد.

او افزود: «مستند سازی باغ‌های تاریخی استان فارس»، «شناسایی سردرهای منازل مسکونی حصار ناصری تهران »، «مبانی طبقه بندی شهرهای تاریخی» و « جزئیات آجری مساجد تهران قدیم» از دیگر طرح های پژوهشی موظفی این پژوهشکده هستند.

وی با اشاره به برگزاری همایش معماری دستکند در همدان و سومین کنفرانس بین المللی راه ابریشم در تبریز از برگزاری دومین کنفرانس تخصصی توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

به گفته وی، پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی - تاریخی تقریبا هر ماه یک نشست تخصصی برگزار کرده و بازدیدهای مختلفی از استان‌ها و شهرها داشته است.

او در زمینه انتشار کتاب‌ها و مجموعه مقاله‌ها به چاپ «عدل نامه»، شناخت بازار قزوین، گزارش مرمت بناهای تاریخی ایران (ایزمئو)، مطالعه‌ای در حفاظت معماری جمعه مسجد اردبیل اشاره کرد.

منبع:ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.