کد خبر: 545 زمان انتشار: 00:39:34 - 1398/12/16
اولین رویداد ملی "میزان معماری" برگزار می‌شود

رویداد ملی "میزان معماری" با هدف، شناسایی و تقدیر از کارفرمایان و سازندگان تاثیرگذار در حوزه معماری و شهرسازی معاصر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  رویداد "میزان معماری"، رویکردی نو در معماری و شهرسازی معاصر کشور است که برای اولین بار توسط فصلنامه معماری و ساختمان با سابقه 18 سال نشر در حوزه معماری و شهرسازی، برگزاری 12 دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران و 9 دوره تقدیر از معمار معاصر ایران و حمایت ارگان های مهم و تاثیرگذار حوزه معماری و شهرسازی، ویژه کارفرمایان و سازندگان برگزار می‌شود.

این رویداد ملی  با دبیری محمود قاسمی معمار و طراح شهری و عضو هئیت تحریریه فصلنامه معماری و ساختمان درجهت ارتقاء کیفی معماری و شهرسازی کشور برگزار خواهد شد.

روند معماری و شهرسازی معاصر ایران، در چند دهه اخیر، ایجاب می‌کرد تا با بررسی، تحلیل و ارزیابی آن، رویدادی با نام "میزان معماری" در گستره ملی و به صورت سالانه برگزار شود. "میزان معماری" با بررسی و ارزیابی ابنیه احداث شده از سوی کارفرمایان و سازندگان، توسط هیئت داوری از کارشناسان معماری و شهرسازی، اقدام به درجه‌بندی و نصب پلاک "میزان معماری" بر روی ابنیه و معرفی آن در سطح جامعه خواهد کرد.

بر این باوریم که کارفرما (سازنده حرفه‌ای - کارفرمای شخصی) نقش مهمی در شکل‌گیری یک پروژه موفق دارد که در این سال‌ها از آنها غفلت شده و تنها نقش طراحان مورد توجه واقع شده است.

انتخاب درست طراح، برنامه‌ریزی و تبیین صحیح صورت مساله پروژه و در نظر گرفتن کیفیت فضاها در کنار توجه به مسایل کمی از عوامل ایجاد یک پروژه موفق است.

هدف این رویداد، شناسایی و تقدیر از کارفرمایان و سازندگان تاثیرگذار در حوزه معماری و شهرسازی معاصر ایران است.

این رویداد برای اولین بار در کشور، در پاییز 98 و با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منتشر شد. در این رویداد رویکردهایی را جهت ارتقاء سطح کیفی معماری و شهرسازی کشور دنبال می‌کنیم که بعضی از آنها عبارتند از: تاثیر کارفرمایان در شکل‌گیری پروژه‌های شاخص (تحلیلی بر عملکرد گروه‌های سازنده و فعال در پروژه)، تاثیر پروژه بر سیما و منظر شهری، تاثیر پروژه‌ها بر جامعه‌شناسی ایران، راهبرد طراحی و رابطه آن با ساختار جامعه، تاثیر متقابل سبک زندگی، فرهنگ و اجتماع بر معماری، نقش فرآورده‌های ساختمانی در نظام ساخت، بررسی سیر روند معماری و شهرسازی معاصر ایران.

همچنین برای اولین بار، گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد در حوزه‌های معماری (مسکونی، اداری، تجاری، عمومی) و شهرسازی (منظرشهری، طراحی شهری) خواهند بود که در این رویداد، آثار راه یافته با حضور و بررسی کارشناسان و خبرگان حوزه معماری و شهرسازی کشور مورد ارزیابی و قضاوت قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از اهداف این رویداد، شناسایی و معرفی آثار فاخر معماری و شهرسازی معاصر ایران، به شهروندان است. بدین جهت رویداد "میزان معماری"، با اهداء پلاک میزان معماری و نصب نشان آن بر آثار منتخب، اقدام به طراحی این پلاک کرده است که این نشان از نماد سرو ایرانی بوده که به صورت دست ساز با کاشی و خشت مخصوص، طراحی و ساخته شده و از آثار بی‌بدیل صنایع دستی ایران است.

آثار منتخب در یکی از چهار دسته برجسته، نوآور، پایدار و بوم‌گرا و در سه درجه ستاره‌دار طلایی، نقره‌ای و برنزی، بر طبق نظر هیئت داوران، دسته‌بندی و معرفی خواهند شد.

هر یک از این آثار دارای شناسنامه بوده که به تایید فصلنامه معماری و ساختمان برای آثار تهیه و درج خواهد شد.

WhatsApp Image 2020-02-29 at 12.34.56

از دیگر ویژگی‌های این رویداد، مشارکت و حمایت ارگان‌های ذی ربط در حوزه معماری و شهرسازی است، که از این بین به وزارت راه و ساختمان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران و ... می‌توان اشاره داشت.

از دیگر ویژگی‌های مطرح در این رویداد، حضور کارشناسان و اندیشمندان خبره در حوزه معماری و شهرسازی، متشکل از اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها، حرفه‌مندان، پیشکسوتان و فعالان اجرایی این حوزه است که به نوبه خود هیئت داوری بی‌نظیری در این رویداد خواهد بود.

ثبت نام و شرکت در این رویداد هزینه‌ای برای شرکت‌کنندگان در بر نخواهد داشت و پروژه‌های ساخته شده و حتی پروژه‌های درحال ساخت ( با رعایت معیارهای لازم ) می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و از ویژگی‌های این رویداد، دبیرخانه دائمی آن است که به صورت مستمر و سالانه آماده دریافت این آثار هستند.

لازم به ذکر است، آثار برجسته این رویداد به صورت سالانه در مراسمی معرفی و به کارفرمایان و سازندگان آن آثار نشان و تندیس میزان معماری اهداء خواهد شد.

همچنین لازم است جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فصلنامه معماری و ساختمان به آدرس www.memary.net مراجعه شود.

در پایان امیدواریم، این نگاه نو در معماری و شهرسازی معاصر ایران، موجبات توجه و ارتقاء کیفی معماری و شهرسازی کشور باشد. 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.