کد خبر: 560 زمان انتشار: 11:05:36 - 1398/12/25
شکل‌دهی به مکان‌های مقدس درپیش‌درآمدی بر هویت معماری اسلامی ایران

کتاب «پیش‌درآمدی بر هویت معماری اسلامی ایران»، مفاهیم هویت، بررسی فضا و مکان در شکل‌دهی به مکان‌های مقدس را در مجموعه مقالاتی بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، کتاب «پیش‌درآمدی بر هویت معماری اسلامی ایران» نوشته جمال‌الدین مهدی‌نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و علی صادقی حبیب‌آباد توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین در سال جاری منتشر شده است.

در این کتاب سعی شده است در یک فرآیند جامع به‌منظور دستیابی به چگونگی شکل‌گیری یک اثر فاخر معماری ایرانی-اسلامی که نتیجه مجموعه مقالات نگارندگان در سه سال اخیر بوده است؛ پرداخته شود.

در کتاب «پیش‌درآمدی بر هویت معماری اسلامی ایران» مفاهیم هویت، بررسی فضا و مکان در شکل‌دهی به مکان‌های مقدس چه از دید کلان و چه از نگاه خرد عناصر و جزئیات و نقوش که باهدف دستیابی به بایسته‌ای کمی و همچنین توجه به روان‌شناسی محیطی و تأثیر و تأثیرات روابط اجتماعی و فرهنگی و حس تعلق به مکان که جز بایسته‌های کیفی این فرآیند است، مورد تأکید قرار داده‌شده است و درنهایت به معماری و هنر اسلامی ختم می‌شود چون در هنر اسلامی هندسه و تزئین برای دستیابی به فضای قدسی است.

اطلاق تزئینی بودن به هنر اسلامی از سوی شرق شناسان به دلیل عدم درک رمزهای تصویری است و به‌غلط تزئین را به معنای آرایه‌های فریبنده مطرح کرده‌اند؛ برای مثال خط بنایی در معماری اسلامی و مجسمه در قرون‌وسطای مسیحی به‌خصوص در دوره گوتیک نقش واحدی دارند. هر دو بر آن‌اند که زمینه حضور و وصل در قلمرو الوهی را فراهم آورند با این تفاوت که خط واجد حالت انتزاعی است و در تجربه زیبایی‌شناسی دینی حل می‌شود اما مجسمه به دلیل عینیت نمایی ضمن آنکه بر آن است تا انسان را به خدا برساند گاه خود حجابی بین انسان و خدا تبدیل می‌شود؛ لذا سعی نگارنده بر آن است تا نقاط عطف هنر و معماری اسلامی را در حد بضاعت خود برای دانشجویان و محققان در این زمینه رمزگشایی و بازنمایی کند.

کتاب «پیش‌درآمدی بر هویت معماری اسلامی ایران» در پنج فصل؛ «حکمت هنر اسلامی»، «هویت و معنا»، «هویت و کالبد معماری»، «هویت و رمز پردازی قدسی (معنوی)» و «روان‌شناسی محیطی و هویت معماری ایرانی» با شمارگان هزار نسخه در ۱۶۴ صفحه به بهای ۲۸,۰۰۰ تومان و در قطع وزیری از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.

منبع:مهر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.