کد خبر: 572 زمان انتشار: 00:04:21 - 1399/01/06
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس تشریح کرد؛ طرح راهبردی توس به کجا رسید؟

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: طرح راهبردی توس در دست اقدام است و مراحل پایانی خود را برای اجرایی شدن طی می‌کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " احسان زهره‌وندی، در خصوص طرح راهبردی توس عنوان کرد: کل منطقه منفصل توس به وسعت ۳۶۰۰ هکتار شامل ۱۶ پهنه سکونتی و حدود ۳۶۰ هکتار آن محدوده تاریخی است. سه مورد از این ۱۶ پهنه سکونتی به نام‌های توس سفلی، اسلامیه و توس علیا روی آن محدوده تاریخی قرار دارد و به عنوان منطقه منفصل شهری و تحت نظارت منطقه ۱۲ شهرداری مشهد معرفی شده است.

وی افزود: این منطقه از سه راه فردوسی آغاز و تا انتهای آرامگاه فردوسی است که بعد از ابلاغ این منطقه به عنوان منطقه منفصل شهری، قرار بر تهیه طرح راهبردی برای این منطقه شد و کارفرمای این طرح اداره کل راه و شهرسازی استان بود و به علت اهمیت آن ۳۶۰ هکتار تاریخی، پایگاه میراث فرهنگی توس نظارت دقیقی بر اجرای طرح داشته و در تمامی مراحل حاضر بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس بیان کرد: بعد از بررسی کارشناسی این طرح و رفع مشکلات آن در شورای فنی و تخصصی وزارت میراث فرهنگی کشور ارائه شد، این طرح راهبردی تصویب و برای ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد. قرار بر تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری در اسفند ماه سال ۹۸ بود؛ اما به علت شیوع بیماری به زمان دیگری موکول شده است.

زهره‌وندی اظهار کرد: بعد از ابلاغ این طرح از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، اقدامات قابل توجهی در خصوص محدوده تاریخی با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در آن منطقه رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: محوطه تاریخی مطابق استانداردهای لازم ساماندهی خواهد شد، این محوطه تاریخی با وسعت ۳۶۰ هکتار با برج و بارویی حدود ۷ کیلومتر محصور شده که این برج و بارو شامل چهار دروازه به نام‌های رزان، رودبار، مرو و نیشابور است.

جانشین معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی همچنین ضمن اشاره به اتمام فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی، درباره منطقه توس یادآور شد: آثار معماری شاخص آن که اکنون قابل مشاهده است، شامل ارگ کهن‌دژ توس، بنای موسوم به هارونیه، مسجد، مدرسه و خود آرامگاه است. قسمت اعظم این محدوده زیر زمین بوده و در گذشته مطالعات باستان‌شناسی بسیاری روی آن صورت گرفته و طرح‌های پژوهشی دیگری هم در دست اقدام است. این طرح ابلاغی در نهایت منجر به ساماندهی کامل محدوده تاریخی توس خواهد شد و قسمت اعظم روستاهای آن ساماندهی می‌شوند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.