کد خبر: 578 زمان انتشار: 14:48:20 - 1399/01/11
هوش مصنوعی در معماری منتشر شد همگرایی علوم از نظر فناورانه؛ هوش مصنوعی در معماری

کتاب هوش مصنوعی در معماری اهمیت همگرایی علم و فناوری‌ را برای ایجاد تحول در زندگی بشر، بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  امروزه هوش مصنوعی بازتاب‌های گسترده‌ای در علوم مختلف داشته که معماری نیز از آن بی‌بهره نبوده است. پیشرفت هوش مصنوعی در دهه‌های اخیر، تأثیر شگرفی بر زندگی انسان داشته و در این میان مقوله طراحی نیز چون سایر وجوه زندگی بشری، دستخوش تغییرات بسیار شده است. این تغییرات تا حدی بنیادین و عمیق است که لزوم تغییر شیوه تفکر طراحی با هدف سازگاری با جریان فکری جدید و بهره‌مندی از محسنات ابزار تکنولوژیک را طلب می‌کند. طراحی زایا به‌عنوان روشی مبتنی بر هوش مصنوعی و با بهره‌گیری از محاسبات ابری می‌تواند گام‌های دشوار و پیچیده مقوله طراحی را به خوبی و با قطعیت به انجام برساند و ابزار پر قدرتی در دست معمار امروزی باشد.

کتاب «هوش مصنوعی در معماری» تألیف هادی محمودی‌نژاد، سی‌اُمین کتاب از مجموعه «فناوری‌های آینده در معماری و شهرسازی» است که از سوی انتشارات طحان به چاپ رسیده. کتاب حاضر در قالب چهار فصل، ضمن معرفی و بیان کاربردهای فناوری‌های همگرا و هوش مصنوعی، در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در علوم و مهندسی و کاربرد آن در معماری می‌پردازد.

نویسنده در مقدمه کتابش درباره اهمیت همگرایی علوم و فناوری‌ها، نوشته است: همگرایی علوم و فناوری‌ها علاوه بر تولید محصولات جدید، به پیشرفت و توسعه هر کدام از این حوزه‌ها نیز کمک خواهد کرد. برای مثال همگرایی بایو و نانو علاوه بر تولید محصولات و خدمات نوین، منجر به توسعه بیشتر دو حوزه نانو و بایو نیز خواهد شد. محققان فناوری بر این باورند که تحولی که علوم و فناوری‌های همگرا ایجاد خواهد کرد، به مراتب بزرگ‌تر از تحولی است که ماشین بخار و انقلاب صنعتی در زندگی بشر ایجاد کرد. البته این همگرایی طیفی از اثرات مثبت و منفی را به همراه خواهد داشت. همگرایی علوم از نظر فناورانه بسیار جذاب بوده و تحولاتی در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد که هم‌اکنون صحبت کردن در مورد آن‌ها به مانند داستان‌های علمی تخیلی می‌ماند. ولی این تحولات آثار اجتماعی و فرهنگی به همراه خواهند داشت که هنوز برای ما ناشناخته است. پیش از این فناوری‌های مختلف به‌صورت جزیره‌های مستقل از هم توسعه یافته و کمتر تحقیقاتی روی همگرایی این فناوری‌ها و استفاده همزمان از آن‌ها صورت می‌گرفت. ولی پس از رشد نسبی فناوری‌ها و خروج آن‌ها از مرحله جنینی، کاربرد آن‌ها در کنار یکدیگر روشن‌تر شده و به تدریج روند تحقیقات فناورانه به سمت همگرا نمودن آن‌ها و استفاده همزمان از چند فناوری تغییر یافت.

خانه‌های هوشمند؛ رویایی که واقعی می‌شود

«خانه هوشمند معمولاً یک خانه یا ساختمانی است که در آن تجهیزات خاصی با ساختار ویژه جهت کنترل و مانیتورینگ خانه استفاده می‌شود. فرض کنید در یک زمستان سرد ناگهان تصمیم می‌گیرید که تعطیلات آخر هفته را به دور از جنجال و هیاهوی شهر شلوغ خود با استراحتی کوتاه در یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای کشور بگذرانید. تصور کنید در هنگم بازگشت به سوی محل سکونت خود با یک پیام کوتاه از طریق تلفن همراهتان، به راحتی محیط خانه را پذیرای حضور خود می‌کنید. بخاری‌ها را روشن و دمای مطلوب‌تان را در اتاق‌ها و فضای خانه فراهم می‌کنید، آب گرم حمام را محک می‌زنید و چراغ‌ها را پیش از رسیدن روشن می‌کنید تا در هنگام ورودتان به منزل هیچ مشکل خاصی نداشته باشید.

از سوی دیگر با یک پیام کوتاه مشابه به محل مسکونی‌تان در شهر می‌توانید از خاموش بودن همه چراغ‌ها مطمئن شوید و با به‌کار انداختن سیستم ایمنی خانه از شر دزدها در امان باشید. حتی در هر لحظه از طریق صفحه نمایش تلفن همراه قادر خواهید بود، درون منزل‌تان را ببینید. در واقع دیگر زمان آن رسیده است که بانوی خانه از دغدغه‌های همیشگی بسته بودن شیر گاز و نشت ماشین لباسشویی در ساعت‌های فعالیت و استراحت خود فارغ شود، زیرا قابلیت‌های نوین خانه‌های هوشمند چنان امکانات گسترده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد که هر مشکلی در کمترین زمان ممکن از میان برداشته می‌شود و رفاه و آسایش بسیاری برای آنان به ارمغان می‌آورد… برخی‌ها تصور می‌کنند که در یک خانه هوشمند تنها می‌توان تصاویر تلویزیونی و ویدئویی را به اتاق‌های مختلف خانه ارسال کرد، اما در حقیقت هدف اصلی از طراحی خانه هوشمند، استفاده از تکنولوژی مدرن در سیستم گرمایشی، روشنایی و امنیتی خانه است.»

نخستین چاپ کتاب «هوش مصنوعی در معماری» در ۱۷۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه به بهای ۴۲ هزار تومان از سوی انتشارات طحان راهی بازار نشر شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.