کد خبر: 601 زمان انتشار: 18:43:45 - 1399/01/21
مطالعه روی ۱۲۰ مورد از کران‌های کندوان خانه‌های دستکند روستای تاریخی کندوان مرمت می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از انجام مطالعات مرمتی بر روی ۱۲۰ مورد از کران‌های صخره‌ای روستای تاریخی کندوان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روستای تاریخی کندوان به لحاظ معماری منحصر بفرد و دستکند از جمله آثار منحصربفرد کشور و منطقه محسوب می‌شود، ادامه داد: خانه‌های دستکند روستای تاریخی کندوان همه ساله پذیرای گردشگران بیشماری است که از جای جای جهان برای تجربه یک شب زندگی در خانه‌های سنگی و سفر به اعماق تاریخ به این روستا سفر می‌کنند.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت این روستای تاریخی در ابعاد ملی و بین المللی، حفاظت و صیانت از آن همواره یکی از اولویت‌های این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان بوده است، لذا مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده کران‌های این روستا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آغاز مطالعات مرمتی بر روی شناسایی علت شکست در برخی کران‌ها، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر برخی از کران‌های روستای کندوان دچار شکست شده اند که اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه ملی این روستا در راستای بهبود وضعیت و جلوگیری از تداوم شکست‌ها، مطالعات مرمتی را جهت علت یابی، آسیب شناسی و تشخیص درست شیوه مرمت مورد در سال جاری آغاز کرده است.

او با اشاره به اینکه از مجموع ۱۲۰ کران شناسایی شده، مطالعه ۳۰ کران در اولویت و در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی کندوان قرار گرفته است، ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه متخصصان میراث فرهنگی، شکست‌ها می‌تواند به سبب نفوذ آب، فشار، تغییرات دما و عوامل دیگر باشد، لذا با شناسایی دقیق نحوه آسیب هر کران، مرمت ویژه آن، انجام خواهد شد.

حمزه زاده در خاتمه، گفت: انجام مطالعات مرمتی کران‌های روستای تاریخی کندوان در سال جاری آغاز شده و در صورت تأمین اعتبار، استحکام بخشی و مرمت آنها عملیاتی می‌شود.

منبع:مهر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.