کد خبر: 631 زمان انتشار: 21:34:44 - 1399/02/05
نگین تیموری پنهان در میدان امیرچقماق یزد هویدا می‌شود

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گنبد تیموری بقعه ستی فاطمه خاتون پس از سال‌ها پنهان بودن پشت دیوارهای ساختمانی تازه‌ساز با تخریب ساختمان آزاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  بقعه ستی فاطمه خاتون همسر امیرچقماق شامی حاکم یزد در عصر تیموری یکی از بخش‌های مجموعه امیرچقماق یزد است که شاید سال‌هاست در هیچ کدام از تصاویر این مجموعه جایی ندارد و تاکنون ردی از آن در نوشته‌ها و گفته‌ها و دیده‌های گردشگران نیست.

این بنای نفیس تیموری در حالی جزو تنها گنبدهای باقی مانده از عصر تیموری در ایران است که پشت سازه‌ای متعلق به عصر کنونی پنهان بوده است، اما وعده نجات این شاهکار معماری را شهرداری یزد در یال جدید با تخریب این سازه امروزی داده است به طوری که مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز از تحقق این وعده در سال جدید خبر می‌دهد.

«محسن عباسی هرفته» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تخریب یک ساختمان الحاقی در میدان امیرچقماق یزد، اظهار می‌کند: یک بنای الحاقی معاصر در مجاورت گنبد ستی فاطمه به منظور آزادسازی حریم گنبد بقعه مذکور و افزایش دید آب انبار پنج بادگیری در مجاورت آن، تخریب خواهد شد.

وی ضمن تقدیر از شهرداری یزد در راستای خرید این ملک با اعتبار 10 میلیارد ریال تصریح می‌کند: این اقدام در احیا نظام ادراکی و بصری میدان تاریخی امیر چقماق کمک شایانی خواهد کرد لذا این اقدام که سال‌ها نیز در دستور کار بوده امسال محقق خواهد شد.

عباسی هرفته در پایان تاکید می‌کند: وزن مازاد این سازه الحاقی، آسیب‌هایی جدی را به جرزهای تحتانی بنا وارد کرده که بلافاصله بعد از حذف سازه مذکور، نسبت به مرمت و ساماندهی عناصر تاریخی آسیب دیده اقدام خواهد شد.

منبع:ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.