کد خبر: 639 زمان انتشار: 13:43:53 - 1399/02/12
به مناسبت درگذشت معمار مشهور هندی: نگاهی به زندگی حرفه ای Satish Gujral لئوناردو داوینچی هندوستان

ساتیس گورژال معمار، نقاش، مجسمه ساز،گرافییست و نویسنده ای مشهور بود که در 26 مارس 2020 در سن 94 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  ساتیس گورژال در 25 دسامبر سال 1925 در ژولوم متولد شد. وی سال 1999 توانست عنوان پاتما ویبوشان، دومین مقام عالی غیرنظامی جمهوری هند را کسب کند. با فوت وی، هند شخصیت برجسته و چند جانبه ای را از دست داد که در بسیاری از حوزه های هنری هند خلاء عظیمی ایجاد کرد. نخست وزیر هندوستان، نارندرا مودی با تسلیت درگذشت وی نوشت: ساتیس گوژرال شخصیتی همه کاره و چند وجهی داشت که به خاطر خلاقیت خود و همچنین عزم و اراده ای که با آن غلبه بر سختی ها داشت تحسین می شود.

این هنرمند هندی در سال 1939 به دانشگاه هنر Mayo، لاهور پیوست تا به مطالعه هنر کاربردی بپردازد. پس از آن در سال 1944 به بمبئی نقل مکان کرد و در دانشکده هنر JJ ثبت نام کرد، اما به دلیل بیماری مکرر مجبور به ترک تحصیل شد. در سال 1952، وی بورسیه تحصیلی برای تحصیل در Palacio De Bellas Artes در مکزیکو سیتی دریافت کرد و در آنجا شاگرد هنرمندان بزرگی چون دیگو ریویرا و دیوید آلفارو شد. تاثیر شدید آنها در آثار هنری اولیه وی دیده می شود. او به عنوان یک معمار هنرمند، ساختمان ها و مجتمع های بسیاری را نه تنها در هند بلکه در خارج از کشور نیز طراحی کرد. مشهورترین این بناها عبارتند از : سفارت بلژیک در دهلی نو، مرکز فرهنگ اسلامی هند در دهلی نو، مرکز فرهنگ هند ایندیرا گاندی در موریس، مزرعه المستاره در ریاض، دانشگاه گوا در گوا، دفتر شرکت تعمیر و نگهداری رایانه در حیدرآباد و سفارت هند در کاتماندو.

همچنین طرح بنای سفارت بلژیک که او را یک شبه مشهور کرد، توسط مجمع بین المللی معماران به عنوان یکی از بهترین ساختمان های ساخته شده در قرن بیستم انتخاب شد.

در ادامه نمونه ای از کارهای این معمار هنرمند را مشاهده میفرمایید :

 

تهیه و تنظیم : پویا مودتی


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.