کد خبر: 649 زمان انتشار: 23:51:04 - 1399/02/15
معرفی پارک گلدن گیت

پارک گلدن گیت یک پارک شهری بزرگ در سانفرانسیسکو کالیفرنیا در ایلات متحده آمریکا است که شامل هکتار (۴۱۲ هکتار)از زمین‌های عمومی است.

این پارک در سال 1871 میلادی شروع به ساخت شد. پارک گلدن گیت به شکل مستطیل، است، که ۲۰ درصد بزرگ‌تر از پارک مرکزی(سنترال پارک) در شهر نیویورک است، که اغلب با آن مقایسه می‌شود. طول این پارک بیش از سه مایل (۴.۸ کیلومتر) از شرق به غرب و عرض آن حدود نیم مایل( 8/0 کیلومتر) از شمال به جنوب است. پس از پارک مرکزی در نیویورک ، پارک لینکلن در شیکاگو، پارک بالبوآ و پارک‌های خلیج ماموریت در سن دیگو،سالیانه  با ۱۳ میلیون بازدیدکننده، پنجمین پارک در ایالات‌متحده آمریکا است.

تاریخچه

در دهه 1860 احساس نیاز به یک پارک عمومی  مانند سنترال پارک ایجاد شد . زمین گلدن گیت پارک از ماسه های بی حرکتی و تپه های ساحلی که به عنوان  زمین خارج از شهروجود داشتند و در ناحیه متشکل از غرب مرزهای کنونی سان فرانسیسکو، قرار داشت کشف شد.طراح اولیه این پارک ویلیام هاموند هال، مهندس عمران بود که نقشه توپوگرافی سایت پارک را در سال 1870 تهیه کرد. او بعدها به عنوان اولین مهندس ایالت کالیفرنیا شناخته شد.

طرح و کاشت این پارک توسط دستیار او، جان مک لارن، که در اسکاتلند مشغول به تحصیل بود انجام شد.طرح اولیه به نام فردریک المستد برای جداسازی جاده های عرضی از طریق پارک نامگذاری شد .

اولین مرحله توسعه این پارک در زمینه کاشت درختان به منظور تثبیت تپه هایی بود که سه چهارم منطقه پارک را پوشش می داد. جان مک لارن به منظور تبدیل تپه های شن و ماسه به گرینلند، بذرهای علفی را که از فرانسه به مدت دو سال به دست آورده بودند، را کاشت. هنگامی که بذرها رشد می کردند، آنها را روی شن و ماسه گذاشت تا از روان شدن آن هاجلوگیری کند. پس از این موفقیت، مک لارن توانست گونه های جدیدی از گیاهان را به این سرزمین معرفی کند و  بیش از 700 نوع جدید از درختان را در کالیفرنیا در مدت یک سال اضافه کرده است.  تا سال 1875، حدود 60000 درخت، مانند اکالیپتوس گلوبولوس ، کاج مونتری ، و کپرس مونتری، کاشته شده بود. 

تا سال 1879 این رقم بیش از دو برابر به 155000 درخت بیش از 400 هکتار رسید.  مک لارن در طول عمر خود،  افتخار دارد که بیش از دو میلیون درخت در کل کالیفرنیا شمالی بطور کامل کاشت.یکی دیگر از موفقیت های جان مک لارن، ایجاد یک فضای پیاده روی در کنار ساحل اقیانوس آرام در مرز غربی پارک است. علیرغم موانعی چون بارش های سنگین و باد که شن و ماسه را به سمت پارک حمل می کرد، مک لارن توانست با قرار دادن هزاران اصله درخت در طول 20 سال، این مورد را برطرف بسازد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/98/John_McLaren.jpg

زلزله 1906

پس از زلزله سان فرانسیسکو در سال 1906، پارک گلدن گیت به پناهگاه برای بسیاری از زلزله زدگان تبدیل شد اردوگاه های پناهندگی در پارک گلدن گیت عمدتا به عنوان محل موقت مورد استفاده قرار گرفت در حالی که اصطبل های اسبق برای اصلاح خانه های انسانی بازسازی شدند. اردوگاه های امداد در پارک در نهایت از شهر خارج شد، اما ساختمان ها امروز باقی مانده است.

موزه دی یانگ

موزه ی دی یونگ که پس از دی یونگ ، به نام دبیر روزنامه سانفرانسیسکو نامگذاری شده، موزه زیبایی است که در ژانویه سال 1921 افتتاح شده است. ساختمان اصلی آن، ساختمان هنرهای زیبا، بخشی از نمایشگاه Midwinter 1894 بود که آقای دی یانگ مدیر آن بود. ساختمان هنرهای زیبا شامل هنرمندان متعددی بود که بیست و هشت نفر از آنها زن بودند.

در سال 1917 ساخت و ساز برای ساخت یک موزه جدید آغاز شد . با کمک های مالی توسط دی یانگ و لوئی مولگارت به عنوان معمار سرپرست، موزه دی یانگ در سال 1921 به سبک"رنسانس قرن شانزدهم اسپانیا" با نمادهای رنگارنگ و زیور آلات دوره روکوکو همراه با یک  یک برج در مرکز آن که 134 فوت بود در بال آن گسترش یافت.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/De_Young_Museum_at_Night_2015.jpg/1024px-De_Young_Museum_at_Night_2015.jpg

آماده سازی موزه اصلی یادبود دی یانگ  برای سال های متمادی در قرن بیستم به طول انجامید، که سرانجام در سال 2001، به طور کامل بازسازی شد،که دوباره در سال 2005 مجددا بازسازی شد. از زمان افتتاح دی یانگ در سال 1921، گالری های آن تغییرات زیادی داشته اند، اما برخی از آثار از ابتدا د موزه هنوز هم وجود دارد. گالری هنر آسیایی از آنجا منتقل شده است، اما موزه دی یانگ هنوزهم  هنر آمریکایی، هنر مدرن، هنر آفریقایی، منسوجات و مجسمه ها و نمایشگاه های متناوب ویژه ای را شامل می شود.

آکادمی علوم کالیفرنیا

آکادمی علوم کالیفرنیا در سال 1853 تاسیس شد، که از آن به عنوان قدیمی ترین موسسه علمی در غرب آمریکا نام برده می شود. موزه اصلی این آکادمی شامل یازده ساختمان ساخته شده بین سالهای 1916 و 1976 بود که در محل سابق ساختمان هنرهای مکانیک نمایشگاه بین المللدر پارک گلدن گیت واقع شد. ساختار آن عمدتا در زمین لرزه 1989 از بین رفت و فقط سه ساختمان اصلی برای ساخت و ساز جدید حفظ شد: سالن آفریقایی، سالن آمریکای شمالی و آکواریوم استینارت.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/CalifAcadamyOfSciAug28-2008img0640.JPG

در سال 2008 ساختمان جدیدی در همان محل در پارک افتتاح شد. این ساختمان شامل 37000 متر مربع و شامل نمایشگاه تاریخ طبیعی، زندگی آبزیان، نجوم، سنگهای قیمتی و مواد معدنی است.این موزه یکی از ده موزه بزرگ  تاریخ طبیعی در جهان است و دارای 18 میلیون نمونه علمی است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/California_Academy_of_Sciences_Indoor_Rainforest.jpg/1920px-California_Academy_of_Sciences_Indoor_Rainforest.jpg

این آکادمی همچنین شامل یک سقف است که تقریبا 1.7 میلیون بوته را پوشش می دهد. خاک سقف شش اینچ عمق داردکه آب روان را با بیش از 90 درصد کاهش می دهد و طبیعتا داخل موزه سرد می شود و در نتیجه نیاز به تهویه مطبوع را کاهش می دهد. پانل های شیشه ای که بکار رفته اند نیز حاوی سلول هایی هستند که بیش از 5 درصد از برق مورد نیاز برای موزه را جمع آوری می کنند.

باغ چای ژاپنی

باغ چای ژاپنی قدیمی ترین باغ ژاپنی در ایالات متحده است که 5 هکتار از گلدن گیت پارک را در بر گرفته است که در حال حاضر در کنار موزه جوان قرار دارد.

جورج ترنر مارش، مهاجر استرالیایی، در ابتدا باغ را بعنوان نمایشگاه "روستای ژاپنی" برای نمایشگاه میدلندر 1894 ایجاد کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، احساسات ضد ژاپنی منجر به تغییر نام باغ به عنوان "باغ چای شرقی" شد. پس از جنگ، یک کمپین نام باغ را به عنوان باغ چای ژاپنی  نام گذاری کرد که در سال 1952 به طور رسمی بازگشایی شد.

 در ژانویه 1953 "باغ زین کلاسیک به باغ چای" و همچنین "فانوس صلح" به باغ اضافه شد. فانوس صلح با وزن 9000 پوند و در حال حاضر در باغ چای ژاپنی هدیه ای از دولت ژاپن به عنوان راهی برای اصلاح رابطه بین آمریکا و ژاپن که از جنگ جهانی دوم آسیب دیده بود،اهدا شد.

همان طور که در میان باغ‌های چای سبک ژاپنی معمول است، باغ چای پارک گلدن گیت دارای مسیرهای سنگی، فانوس‌های سنگی و انواع آن است که آنجا را درختان کوتوله، بامبو، و گل‌های آزالیا تزئین می‌کنند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Japanese_Tea_Garden%2C_San_Francisco.jpg

باغ چای ژاپنی در میان فعالیت های مختلفی که در پارک گلدن گیت انجام می شود، به عنوان نقطه ای از آرامش عمل می کند و بازدیدکنندگان را  تا جایی که ممکن است در طبیعت، ریتم های آن و زیبایی آن غرق می کند. باغ چای ژاپنی سالانه بیش از 1 میلیون دلار برای پارک طلایی گیت و شهر به ارمغان می آورد.

سازه ها و ساختمان ها

کنسرواتور گل ها

کنسرواتوار گلها در سال 1879 افتتاح شد و امروزه به عنوان قدیمی ترین ساختمان در پارک گلدن گیت واقع شده است. کنسرواتور گل یکی از بزرگترین نمایشگاه های جهان و همچنین یکی از گلخانه های بزرگ ویکتوریا در ایالات متحده است. پانل های شیشه ای، سالن کنسرواتوار در 12000 فوت مربع  که خانه ی 1700 گونه گیاهان گرمسیری، نادر و آبزی است. ویلیام هاموند هال، ایده یک کنسرواتوار را در مفهوم اصلی خود برای طراحی پارک معرفی کرد. این ایده بعد از آن با کمک بیست و هفت نفر از ثروتمندترین صاحبان کسب و کار در سانفرانسیسکو به رسمیت شناخته شد.

ترمیم و بازسازی

در سال 1883، یک بویلر منفجر شد و گنبد اصلی آتش گرفت که بازسازی آن توسط Charles Crocker انجام شد. این مجموعه از زمین لرزه سال 1906 جان سالم به در برد و دوباره در سال 1918 به آتش کشیده شد. در سال 1933 وضع آن را نامناسب اعلام کردند و درهای آن به عموم مردم بسته شد که در سال 1946 بازسازی شد.

در سال 1995، پس از یک طوفان شدید با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت (161 کیلومتر بر ساعت) باد به ساختار آسیب می رساند که 40 درصد از شیشه های آنرا خراب می کند. این امر به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در سپتامبر 2003 دوباره باز شد.

ساحل چالت

این ساحل اقیانوس در انتهای غربی پارک قرار دارند که شامل چندین رستوران و نقاشی از دهه 1930 است.

آسیاب های بادی  هلندی

پیش از احداث آسیاب بادی، پارک گلدن گیت با پرداخت به ازای هر ۱۰۰۰ گالن ۴۰ سنت  پرداخت میکرد، در سال ۱۹۰۲ این آسیاب ها ساخته شدند.

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی سانفرانسیسکو در دهه 1890 تأسیس شد، اما بودجه کافی را در اختیار نداشت تا زمانی که هلن استریبینگ بودجه را در سال 1926 به دست آورد. کاشت در سال 1937 با کمک مالی WPA با کمک های محلی آغاز شد. این باغ 22 هکتاری دارای بیش از 7500 گونه گیاهی است. آربلتوم نیز کتابخانه هلن کراکر راسل را که بزرگترین کتابخانه باغبانی کالیفرنیا است، اداره می کند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Strybing_Arboretum_trail.jpg

با توجه به آب و هوای منحصر به فرد سان فرانسیسکو و پارک گلدن گیت، گیاهان باغ گیاه شناسی سان فرانسیسکو از انواع مختلف و ریشه های ملی متفاوت هستند، بعضی از آنها دیگر در زیستگاه طبیعی خود موجود نیستند این موارد به آفریقا، استرالیا، نیوزیلند و آمریکای مرکزی و جنوبی محدود می شود.به طور کلی، سنت این باغ های متنوع که در نهایت به الهام بخش باغ گیاه شناسی سان  فرانسیسکو کمک می کند، در اصل از چین، اروپا و مکزیک است.

دریاچه ها

استو دریاچه‌ای برجسته است که "ستراوبری هیل" را احاطه کرده‌است. نام این دریاچه استو است که 60000 دلار برای ساخت آن اختصاص داده شده‌است. آبشار "ستراوبری هیل" به نام آبشار هانتینگتون می‌باشد. هانتینگتون استو اولین دریاچه مصنوعی ساخته‌شده در پارک و هانتینگتون اولین دریاچه مصنوعی است که در بالای ستراوبری هیل قرار دارد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Crepuscular_rays_in_ggp_2.jpg/1024px-Crepuscular_rays_in_ggp_2.jpg

حیوانات وحشی

در سال 2013، دیوید کروز، عکاس سانفرانسیسکویی، اولین عکسهای بچه های کویوت را در پارک گلدن گیت را ثبت کرد. برآورد شده است که بیش از 100 کویوت در سانفرانسیسکو زندگی می کنند که در پارک گلدن گیت بیشتر از جاهای دیگردیده شده است از هر کویوت ها در شهر، به طور مداوم در مناطق روستایی و بیابان باز زندگی می کنند.

یادبود ایدز

در دهه های پس از اولین گزارش های مربوط به ایدز در ایالات متحده در سال 1981، آمریکایی ها با نابودی اپیدمی ایدز روبرو شدند. در سال 1988، تعداد کمی از ساکنان سانفرانسیسکو که به اجتماعات وابسته بودند، به شدت تحت تاثیر بیماری ایدز قرار گرفتند که جایگاه یاد شده برای آن هایی زندگی شان را بر اثر ایدز از دست داده اند  در نظر گرفته شد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/National_AIDS_Memorial_Grove_names.jpg/800px-National_AIDS_Memorial_Grove_names.jpg

https://nilgam.com/wp-content/uploads/2017/08/Golden-Gate-Park4.jpg

باغ شکسپیر

باغ شکسپیر باغ کلاسیک مربوط به قرن 17 نسبتا کوچکی است  که در جنوب غربی آکادمی علوم کالیفرنیا واقع شده است. این ادای احترام به ویلیام شکسپیر و آثار او است ، که با تزئین گل و گیاهانی است که در نمایشنامه های او ذکر شده است. ورودی یک دروازه فلزی با شکوه است که می گوید "باغ شکسپیر" با انگور در هم آمیخته است. بلافاصله پس از ورودی، راهرویی با درختان پر از گل و گل های کوچک و یک ساعت تابستانی در مرکز است. منطقه اصلی دارای درختان و شاخساره های بزرگ است. در انتهای باغ یک قفسه چوبی وجود دارد که شامل یک مجسمه ویلیام شکسپیر است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/In_shakespeare_garden_14.JPG/2560px-In_shakespeare_garden_14.JPG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/In_shakespeare_garden_15.JPG/2560px-In_shakespeare_garden_15.JPG

 

محوطه تیر اندازی

تیراندازی در ابتدا در سال 1881 در پارک گلدن گیت سازماندهی شد. با این حال، محدوده ای اختصاصی برای تیراندازی تاسال 1933 وجود نداشت. در سال 1936، در دوران ریاست جمهوری فرانکلین روزولت، بخش های زیادی از پارک گلدن گیت، شامل تیراندازی تیراندازی، بهبود یافت .باله های یونجه به عنوان اهداف مورد استفاده قرار می گیرند .هر زمانی که پارک باز است و هر کسی آن را آزاد استفاده کند این مجموعه نیز مورد بهره برداری است.

جمعیت بی خانمان

تقریبا 7500 نفر از افراد بی خانمان در سانفرانسیسکو زندگی می کنند. با توجه به هزینه های بالای مسکن بکه از اواسط دهه 70 افزایش یافته است، بخش قابل توجهی از افراد بی خانمان محل سکونت خود را در پارک گلدن گیت پیدا می کنند. حدود 40 تا 200 نفر از این 7000 نفر ساکن در این پارک هستند. حدود نیمی از جمعیت بی خانمان در پارک گلدن گیت ساکنان کوتاه مدت هستند که بعد از یک دوره معینی از زمان ترک می کنند و نیم دیگر ساکنان بلند مدت هستند. ساکنان کوتاه مدت جوان تر هستند، در حالیکه ساکنان دائمی، جانبازان نظامی اختصاص میدهند. اکثر جمعیت بی خانمان مرد هستند. برآورد شده است که حدود 60٪ جمعیت ممکن است دارای اختلال روانی باشند. با این وجود، جمع آوری داده ها در مورد جمعیت به دلیل جمعیت متغیر سخت است.

تهیه و تنظیم:

سید کمال هاشمی

پژوهشگر دوره دکترای معماری منظر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.