کد خبر: 66 زمان انتشار: 01:13:57 - 1397/10/02
با همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات وزارت راه انجام می‌شود تدوین آیین‌نامه ضوابط اجرای سازه‌های فضاکار

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور خبر از تدوین آیین‌نامه ضوابط اجرای سازه‌های فضاکار با همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات وزارت راه داد.

به گزارش پایگاه"اخبار معماری"، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان و جهاددانشگاهی با یکدیگر در خصوص گسترش دانش فنی سازه‌های فضاکار همکاری های بسیار خوبی داشته‌اند و امروز ما اعلام آمادگی کردیم که این دو نهاد با مرکز تحقیقات وزارت نیز در این خصوص همکاری کنند تا بتوانیم دستورالعمل‌های طراحی، اجرا و مقاومت این نوع سازه در مقابل زلزله (ضوابط و آئین‌نامه‌های آن) را تدوین تا در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کنیم.

دکتر محمد شکرچی‌زاده در حاشیه هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله در کرمان، با اشاره به برگزاری این کنفرانس گفت: استان کرمان یکی از مناطق زلزله‌خیز کشور است و تعداد زلزله‌ها و انرژی‌هایی که ناشی از این زلزله‌ها در این مناقط آزاد می‌شود، قابل ملاحظه‌ است.

وی از زلزله‌هایی که در سال گذشته در کرمان رخ داده سخن به میان آورد و عنوان کرد: در سال گذشته سه زلزله با بزرگای بالای ۶ ریشتر در کرمان و در سال جاری نیز زلزله‌های قابل توجهی در این منطقه به وقوع پیوسته که نشان می‌دهد باید مهندسی ساختمان سازی و عمران در این منطقه از کشور از آمادگی جدی برای بهبود وضعیت ساختمان‌ها و به‌روز کردن دانش و اطلاعات در خصوص زلزله برخورد باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، برگزاری سالانه کنفرانس زلزله و سازه توسط جهاددانشگاهی استان کرمان را یک فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات و دانش فنی در زمینه زلزله در کشور دانست و اظهار کرد: در هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله بحث‌های بسیار مهمی در این حوزه از جمله آمادگی سازمان‌ها و ضرورت آمادگی آنها برای تاب‌آوری شهری، مقاومت شهرها در برابر زلزله، کاهش خطرپذیری و ... ارایه شد.

وی ادر ادامه با بیان اینکه مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی مسئولیت تدوین آئین‌نامه‌ها و مقررات ساختمان را برعهده دارد افزود: پس از زلزله کرمانشاه تدوین ضوابط برای میان قاب‌ها و اجزای غیرسازه‌ای را آغاز کردیم که امیدواریم در روزهای آینده ضمیمه آئین‌نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله(استاندارد ۲۸۰۰) توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و ضوابط آن برای ساختمان‌های بیش از چهار طبقه اجباری شود که در این راستا دوره آموزشی برای مهندسین در سطح کشور از جمله استان کرمان برگزار و مقرر شده ادامه این آموزش ها با دفاتر منطقه‌ای باشد.

شکرچی‌زاده با اشاره به لزوم نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار که شتاب زلزله را اندازه‌گیری می‌کنند در مناطق زلزله خیز کشور اظهار کرد: با توجه به موافقتنامه ما با استانداری کرمان چند دستگاه شتاب‌نگار در روزهای آینده در کرمان نصب خواهد شد که در سال‌روز زلزله بم یکی از این دستگاه‌ها در شهر بم وصل خواهد شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه شهید باهنر کرمان و جهاددانشگاهی با یکدیگر در خصوص گسترش دانش فنی سازه‌های فضاکار همکاری های بسیار خوبی داشته‌اند و امروز ما اعلام آمادگی کردیم که این دو نهاد با مرکز تحقیقات وزارت نیز در این خصوص همکاری کنند تا بتوانیم دستورالعمل‌های طراحی، اجرا و مقاومت این نوع سازه در مقابل زلزله (ضوابط و آئین‌نامه‌های آن) را تدوین و در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور اعلام کرد: اگر متن این تفاهمنامه آماده شود در هفته آینده که به مناسبت پانزدهمین سالگرد زلزله بم به کرمان سفر خواهم کرد، این تفاهمنامه را امضاء خواهیم کرد.

ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.