کد خبر: 661 زمان انتشار: 11:56:27 - 1399/02/18
مرمت بازار تبریز هر ۱۰ تا ۲۰ سال یکبار ضروری است

یک تبریز پژوه و کارشناس مسائل تاریخی تاکید کرد: بازسازی کل بازار بزرگ تبریز هر ۱۰ الی ۲۰ سال با مشارکت بازاریان به صورت گروهی ضروری است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایسنا کریم میمنت نژاد  با اشاره به مرمت بازار بزرگ تبریز در طول سال‌های مختلف، اظهار کرد: این مجموعه یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرمت شده است که میراث فرهنگی در این مرمت فقط نقش هماهنگ کننده را داشت. 

وی افزود: معماران و بنایان بزرگ تبریز جمع شدند و بازار تبریز با مشارکت مردم تبریز و بازاریان مرمت شد و حتی این مرمت به قدری با عظمت بود که جایزه آقا خان را کسب کرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از کارشناسان تاریخ در مرمت بناهای تاریخی، گفت: مرمت گران با شرکت‌های پیمانکاری همکاری مستقیم دارند و میراث فرهنگی صرفا با به مناقصه گذاشتن پروژه‌ها همکاری شرکت‌های مرمت‌گر را جلب می‌کند.

میمنت نژاد خاطرنشان کرد: شرکت‌های مرمت‌گر متشکل از تمامی کارشناسان در تبریز یا نیست و یا تعدادش بسیار کم است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم در تیم‌های مرمت صرفا به حوزه معماری توجه نکرده و از کارشناسان تاریخ نیز کمک بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: عدم استفاده از کارشناسان تاریخ در مرمت تیمچه مظفریه که قبل از انقلاب اتفاق افتاده است، منجر به حذف بالکن طبقه دوم این تیمچه شد.

این تبریز پژوه ادامه داد: تیمچه مظفریه برای اجرای آیین‌های عزاداری درست شده است و طبقه دوم آن برای تماشای عزاداری استفاده می‌شد.

وی اضافه کرد: طی این مرمت بالکن‌ها همگی حذف شده و راهرو تیمچه عقب‌تر کشیده شد و امروزه با وجود اجرا شدن آیین‌های عزاداری امکان استفاده تماشاگران از طبقه دوم وجود ندارد و شاید معمار از تاریخ واقعه آیین‌های عزاداری مطلع نبوده است. 

وی تاکید کرد: مرمت به معنای بازگرداندن بنا به اصل کالبدی و اصل کارکردی یک بنا است.

میمنت نژاد در ادامه با اشاره به سالروز وقوع آتش سوزی در بازار "ایکی قاپلی" تبریز و روند مرمت آن گفت: مرمت "ایکی قاپلی" در طول یک سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است و تقریبا ۹۰ درصد بازار و حیات این بخش حتی بهتر از قبل نیز مرمت شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.