کد خبر: 688 زمان انتشار: 14:33:28 - 1399/02/24
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران: مصوبات شورای عالی معماری برای حفظ حقوق مردم است

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: مصوبات شورا پس از دریافت طرح ها و گزارش های استانها در مسیر صیانت از حقوق عمومی و حفظ بافت های اصیل شهری است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "، نشست بررسی موضوعات شهری در شهرهای استان قزوین سه شنبه شب با حضور فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، جمالی پور استاندار، علی فرخزاد معاون عمرانی، سیاوش طاهرخانی شهردار، فاطمه محمد بیگی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم، مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی، حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای شورای شهر قزوین و شهرداران مناطق و شهرهای استان در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد.

فرزانه صادق، در این نشست اظهار داشت: مهمترین رسالت ما دفاع از حقوق مردمی است که شاید دیده نمی‌شوند اما صیانت از حقوق شهروندان را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و مسائل شهر قزوین باید در چارچوب سیاست‌های شورای عالی شهرسازی مطرح و حل شود البته فرآیند تصویب طولانی است و در استان شما باید ابتدا سیاست‌های کلی شهرها را تهیه و مشخص کنید تا کارها سریع‌تر انجام شود.

صادق افزود: قرار شد کمیته‌ای بنام انتقال سیاست‌های شهرهای کوچک شکل بگیرد تا ببینید آیا سیاست‌ها منطبق بر اصول عنوان شده هست یا نه و این موارد در یک ماه اعلام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تنها استانی هستید که در یک بازه زمانی طرح‌های تعدادی از شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر را مصوب کرده اما آن را به تهران ارسال نکرده اید لذا وجاهت قانونی ندارد و تصمیمات عملی نیست.

وی افزود: شهری که ۱۰ هزار نفر جمعیت و اراضی خالی و بایر زیادی دارد و برخی طرح‌های شهری توجیه کارشناسی ندارد لذا شورا باید حقوق مکتسبه را لحاظ کند در غیر این صورت عدم مغایرت می‌خورد.

صادق مالواجار د گفت: برای اصلاح نقشه شهرهایی که توان مالی ندارند ما کمک می‌کنیم تا این کار صورت گیرد و طرح‌ها بدون ایراد باشد.

وی اظهار داشت: برخی شهرها که طرح هادی داشته و محدوده آنها کاهش یافته با تشکیل کمیته‌ای موارد را بررسی و اصلاح کنید تا برای آنها تصمیم بگیریم.

صادق افزود: همه شهرهایی که در محدوده آنها تغییراتی ایجاد شده و مساحت آنها کاهش یافته دوباره آن را بررسی می‌کنیم و بهتر است در این کمیته نماینده جهاد کشاورزی و دفتر فنی استانداری هم حضور داشته باشد تا اشکالات فنی رفع شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: در مورد شهر قزوین که بافت تاریخی زیادی دارد طرح کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه اتفاق بزرگی بود که با کمک میراث فرهنگی و شهرداری انجام و با استقبال خوب مردم روبرو شد که این الگو در سایر طرح‌ها نیز می‌تواند انجام شود.

وی گفت: باغستان قزوین هم یک اثر ملی است و در کنار بناهای تاریخی زیادی که دارید باید برای حفظ آنها هم حساسیت داشته باشید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مدتی است خبرهای زیادی از موضوع زمین‌های هفت سنگان و نیاوران این شهر در رسانه‌ها شنیده
می‌شود و به نظر می‌رسد عزم برخی مسئولان رسیدگی به این موضوع است و آن را از عالی‌ترین مقام قضائی هم پیگیری کرده اید ای کاش همین حساسیت برای زمین‌های بافت تاریخی و فرسوده و سایر مسائلی که به عموم مردم مربوط می‌شد هم وجود داشت تا کارها سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

وی اضافه کرد: هر تصمیمی که گرفته می‌شود نباید حقوق عمومی فدای حقوق عده‌ای خاص شود لذا وقتی مصوبه قانونی گفته خط محدوده تاریخی را فقط میراث فرهنگی تعیین می‌کند باید به آن توجه شود، البته قبول داریم که باید تغییراتی ایجاد شود و نواقص را برطرف کنیم.

صادق افزود: طرح مسئله باغستان در شورای عالی شهرسازی توسط مردم نشان می‌دهد همه دغدغه این میراث را دارند و گام بزرگی برداشته شده تا مردم احساس کنند در تصمیم گیری نقش جدی دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی هزینه کرده اید و پلی ساخته اید که وارد باغستان شده و ترافیک نیز کم نشده امروز آیا منطقی است باز هم این اشتباه ادامه پیدا کند.

وی گفت: شما هم منصف باشید از ۶۴۰۰ هکتار مساحت شهر قزوین ۵۰۴ هکتار بافت تاریخی است و برای حفظ این بافت باید همه احساس مسئولیت کنید و بدانید جهانی شدن شهر یزد به دلیل بلند نظری مسئولان و مدیران شهری رخ داد و اگر قزوین هم بخواهد به جهان معرفی شود باید رویکرد آینده نگرانه در برخی طرح‌ها داشته باشید.

صادق افزود: کمک می‌کنیم در بافت تاریخی ضوابط را آسان کنید تا. برای نسل بعدی هم بافت تاریخی را حفظ کنیم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اقدام ملی هم گفت: نیاز به مسکن و پاسخگویی به مردم از اقدامات مهم دولت و نظام است اما این که به بهانه اقدام ملی برخی دنبال سوداگری باشند جلویش را می‌گیریم.

وی اضافه کرد: چون در داخل شهرها با محدودیت زمین مواجهیم به دنبال ایجاد شهرک‌های مسکونی هستیم تا نیازهای مردم را در اقدام ملی مسکن تأمین کنیم.

منبع:ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.