کد خبر: 733 زمان انتشار: 13:06:32 - 1399/03/02
آجر ضد موج در انتظار تجاری سازی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری انرژی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه گفت: آجر ضد موج محصولی کاملا به صرفه برای صنعت ساختمان است که به عنوان یک اختراع به ثبت رسیده و در انتظار تجاری سازی است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایسنا شبنم کیکاوس، با تشریح اختراع خود گفت: این اختراع توسط اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید و برای آن گواهی ثبت اختراع صادر شد. در این محصول به فرآیند تهیه کامپوزیت آجر/پلی آنیلین با قابلیت جذب امواج مضر الکترومغناطیسی و بهینه سازی انرژی در ساختمان‌ها به روش پلیمریزاسیون اکسیداسیونی در جا پرداخته شده است.

وی افزود: بر این اساس آجر تهیه شده توسط یک پلیمر رسانا پوشیده شد تا جذب و انعکاس امواج مضر الکترومغناطیسی و انعکاس نور خورشید در ناحیه فروسرخ در آن افزوده شود. در این اختراع، آجر با رویکردی نوین توسط پلی آنیلین پوشش داده شده و با آنالیزهای متنوعی شناسایی شد.

وی بیان کرد: نتایج آنالیز VNA ثابت کرد که کامپوزیت آجر پلی آنیلین خاصیت سپر  الکترومغناطیسی قابل توجهی دارد و پلیمر رسانا این قابلیت را تقویت کرد. از طرفی آنالیز DRS ثابت کرد که آجر پوشش داده شده باعث افزایش انعکاس نور خورشید در ناحیه IR حرارتی می‌شود. برای کاوش بیشتر خواص نوری به پیمایش آن در حضور نور شبیه ساز خورشید پرداخته شد که نتایج اثر قابل توجه نوری این پوشش را ثابت کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که می‌توان با روشی ساده، ارزان و در دسترس این محصول را تهیه کرد که علاوه بر اثر سپر الکترومغناطیسی باعث صرفه جویی انرژی در مناطق گرمسیری شود.

این دانشجوی کارشناسی ارشد معماری با توضیح تفاوت این اختراع در مقایسه با موارد مشابه اظهار کرد: این اختراع به عنوان نسل جدیدی از مصالح ارزان و پر کاربرد ساختمانی مورد توجه است که برای حفظ سلامت انسان مفید است و از طرفی با کاهش اتلاف انرژی مانع از گرم­تر شدن کره زمین و هدر رفت انرژی خواهد شد.

وی گفت: آجر با استفاده از روش پلیمریزاسیون درجا توسط پلیمر رسانا پوشش داده شد تا خواص سپر الکترومغناطیس آن تقویت و جذب نور حرارتی آن کاهش یابد، همچنین محصول ارائه شده با ظاهری جذاب به بهبود صرفه­جویی انرژی با انعکاس امواج حرارتی خورشید کمک خواهد کرد. آجر پوشش داده شده با پلیمر رسانا برای انعکاس امواج حرارتی خورشید محصولی نوین و پر آتیه برای دنیاست.

وی در بیان کاربردها و مشتریان این اختراع گفت: این محصول کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد، با استفاده از این محصول در نمای ساختمان می‌توان در مناطق گرمسیری نیاز به عایق حرارتی ساختمان را کم کرد و یا از بین برد، از طرفی با توجه به افزایش روزافزون آلودگی‌های الکترومغناطیس، با استفاده از این محصول می‌توان محیط را ایزوله کرد، بر این اساس محصول جدید تولید شده می­تواند به عنوان محصولی نوین در بازار داخلی و جهانی مورد توجه قرار بگیرد.​

کیکاوس در خصوص تجاری سازی اختراع، اهداف توسعه‌ای و  برآورد از بازار و درآمد این اختراع نیز گفت: این اختراع به مرحله تجاری سازی نرسیده و امید است هر چه سریع تر وارد چرخه بازار شود. رویکرد گروه تحقیقاتی تولید هر چه سریعتر محصول، ارائه به بازار و فروش داخلی و خارجی است. ارتقا محصول و تولید محصولات جدید بر این پایه از اهداف پیش روی تیم تحقیقاتی است.

وی گفت: از طرفی، بنا به حساسیت جدید بر روی مبحث مقررات ملی ساختمان و اهمیت کنترل انرژی‌های ساختمان، این محصول به عنوان پوشش با قابلیت انعکاس امواج حرارتی برای مناطق گرمسیری بر روی جداره خارجی و کنترل انرژی قابل استفاده است. با توجه به قابلیت حرارتی منحصر به فرد محصول در کنار خواص سپر الکترومغناطیس آن، بازار نویدبخشی برای آن قابل پیش بینی است.

او در پاسخ به این پرسش که برای تجاری سازی این اختراع چه اقداماتی باید صورت گیرد و چه حمایت‌هایی نیاز دارید؟ گفت: خرید دستگاه‌های مورد نیاز تحقیق و توسعه برای تولید محصولات بر این پایه و ارتقا محصول، ایجاد خط تولید محصول حاضر، تبلیغات و فروش داخلی و خارجی مهمترین نیازهاست.

کیکاوس به نحوه کارکرد٬ نوآوری٬ بازار محصول٬ هزینه تمام شده ساخت و قیمت فروش و وضعیت فعلی اشاره کرد و گفت: این نوع آجر با رویکرد دو جانبه از طرفی یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب امواج الکترومغناطیس بوده و از طرف دیگر باعث کاهش اتلاف انرژی در مناطق گرمسیر می­شود و می‌توان از آن در نمای ساختمان ها استفاده کرد که مانع از ورود امواج مضر الکترومغناطیسی به داخل ساختمان در جهت جلوگیری از آسیب افراد شده و از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در این اختراع، روش آزمایشگاهی اصلاح شده و محصول کاملا نوآورانه است. مشتریان این محصول، فعالان صنعت ساخت و ساز هستند. هم اکنون مرحله آزمایشگاهی این محصول به پایان رسیده و با توجه به بازار، سود چشم گیری در انتظار است. محصول ارائه شده قابلیت ارزآوری برای کشور را نیز داراست.

به گفته این دانشجوی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه قابلیت خارق العاده ساختار تهیه شده از پلیمر رسانا از روش تهیه منحصر به فرد آن نشات می­گیرد. سپر­های الکترومغناطیس سنتی به شکل رنگی موجود هستند که هزینه بالایی دارند ولی محصول دانش بنیان یاد شده از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و به علاوه قابلیت صرفه جویی انرژی را نیز داراست. جالب توجه است که محصول تولید شده قابلیت ارتقا به گزینش پذیری در فرکانس‌های مختلف مثل عبور امواج موبایل و ... را داراست.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.