کد خبر: 739 زمان انتشار: 13:40:03 - 1399/03/07
خانه مینایی چطور به موزه خیابان ولیعصر تبدیل شد

خانه تاریخی مینایی یکی از نزدیکترین خانه های تاریخی به خیابان ولیعصر است که روایتگر داستانهای طولانی ترین خیابان پایتخت در قالب موزه تاریخ شهری خواهد بود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " خانه تاریخی مینایی در کوچه‌ای به اسم ناصر انشا اولین کسی که بعد از موسیو فرانسوی تصدیق راهنمایی و رانندگی گرفت، واقع شده این کوچه حالا به اسم کریمی طینت شناخته می‌شود. نزدیک به میدان منیریه در فاصله کوتاهی با خیابان ولیعصر.

کوچه‌ای که همه کار و کاسبی و خرید و روزمرگی مردمانش در طولانی‌ترین خیابان پایتخت یعنی همان خیابان ولیعصر انجام می‌شود.

در این کوچه که همه خانه‌هایش شکل جدیدی به خود گرفته‌اند خانه مینایی مثل نگینی می‌درخشد که قرار است روایت‌گر خیابان ولیعصر باشد.

مرحوم مینایی این خانه را تقی‌رضا از قصابان تهران خرید آن هم به عشق شنیدن اذان مسجد فخریه و زندگی در این محله‌ای که طبق نقشه عبدالغفار نجم‌الدوله تقریباً در انتهای باغ منیرالسلطنه قرار داشته است. این خانه به لحاظ معماری همچنان به تجربه‌های زیسته شده معماری گذشته خودش وفادار است و در آن همچنان سبک و سیاق خانه‌های قاجاری مشاهده می‌شود درحالی که متعلق به دوره قاجار نیست.

در این بخش شهر دیگر خانه داشتن فقط محدود به حول و حوش دربار نیست بلکه متولیان و کسانی که در شهر زندگی می‌کردند از دربار فاصله گرفتند و از آن موقع تا کنون هنوز هم رونق شهری و زندگی در این محلات جریان دارد.

در این بخش از خیابان ولیعصر همچنان زندگی به معنای شهری و عمومی بیشتر از مناطق دیگر دیده می‌شود.

سال ۹۴ شهرداری تهران تصمیم گرفت که این خانه را از ورثه مینایی خریداری کند. در نهایت سازمان زیباسازی آن را به قیمتی حدود چهار میلیارد تومان خرید.

چندین طرح برای این خانه مطرح کردند تا اینکه در نهایت تصمیم گرفته شد این خانه به موزه یا روایت‌خانه، خیابان ولیعصر تبدیل شود. قرار شد این خانه نگاهی به همه آنچه که مربوط به خیابان ولیعصر در قالب روایت شناخته می‌شود، باشد. از نمایش عکس و فیلم گرفته تا تاریخ شفاهی و ….

اکنون این اقدام توسط وحید قاسمی مدیر موزه خیابان ولیعصر و مدیر پروژه ساماندهی بلندترین خیابان خاورمیانه اجرایی شده و خانه تاریخی مینایی که در سال ۸۶ به ثبت ملی رسیده بود برای این کار احیا و افتتاح شد تا هر کسی که می‌خواهد با خیابان ولیعصر و روایت‌های آن آشنا شود پایگاهی برای آن داشته باشد.

ایده اصلی آن بود که اگر ۱۸ کیلومتر خیابان به مثابه یک موزه در نظر گرفته شود، خانه مینایی اتاق معرفی این موزه باشد.

به این ترتیب خانه مینایی اکنون به عنوان موزه خیابان ولیعصر روایت‌گر اتفاقات مختلف و هر آنچه که در این خیابان رخ داده است. با سبک‌های مختلف روایت از جمله شنیداری خواندنی و دیدنی.

بازدید از این خانه تاریخی و موزه رایگان است و پس از اعلام بازگشایی موزه‌ها امکان بازدید از آن نیز فراهم خواهد شد.

در این موزه هر بار داستانهایی از ساکنان موزه نیز روایت می‌شود مانند خیاطان یا قصابان یا مغازه داران قدیمی خیابان ولیعصر.

منبع:مهر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.