کد خبر: 759 زمان انتشار: 20:13:40 - 1399/03/16
خانه استاد مشکاتیان در نیشابور تخریب شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: خانه استاد پرویز مشکاتیان در این شهر روز چهارشنبه توسط مالک آن تخریب شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  محمد اسماعیل اعتمادی افزود: این خانه در مراحل پایانی ثبت ملی قرار داشت و مالک آن نیز در جریان روند ثبت آن قرار داشت اما با این حال بدون اطلاع این اداره اقدام به تخریب کرد و حدود ۹۰ درصد این بنا تخریب شد.
وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته ۲ خانه ثبت شده در فهرست آثار تاریخی در نیشابور تخریب شده و تقاضای ثبت هشت خانه تاریخی در این شهر نیز ارسال شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: امکان بازسازی مجدد بنای تخریب شده وجود دارد چرا که این خانه تاریخی، معماری خاصی ندارد بلکه از نظر شخصیت استاد مشکاتیان و جایگاه وی ارزش فرهنگی دارد که می‌توانست به موزه تبدیل شود.
وی افزود: خانه‌های تاریخی نمادهای گردشگری این شهر هستند و برای احیا و جلوگیری از تخریب این بناها نیازمند همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر به منظور تملک و خرید این بناها هستیم.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور نیز گفت: پیش از این جلسه‌ای با نماینده ورثه استاد مشکاتیان برگزار شد و پیشنهاد تبدیل این خانه به موزه موسیقی داده شد.
هادی ترقی افزود: پیشنهاد ورثه این بود که از قیمت خانه تخفیف می‌دهند ولی مبلغ آن نقدی پرداخت شود.
وی ادامه داد: در شرایط سخت مالی شهرداری پیشنهاد شد برای خانه قیمت گذاری شده و با امتیاز تهاتر شود ولی مورد رضایت قرار نگرفت و میراث فرهنگی هم امکان تامین بودجه را نداشت.
پرویز مشکاتیان، آهنگساز و استاد سنتور در ۳۰ شهریور ۸۸ در ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.
وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود با محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده و ایرج بسطامی همکاری داشت و در چندین آلبوم از آثار محمدرضا شجریان از جمله بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا، دود عود، جان عشاق و قاصدک آهنگسازی و نوازندگی کرده است.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع:ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.