کد خبر: 761 زمان انتشار: 21:10:53 - 1399/03/16
موزه معماری و طراحی جایگزین گوگنهایم در هلسینکی می‌شود

دولت فنلاند قصد دارد به عنوان بخشی از بسته پشتیبانی خود برای عبور از بحران شیوع ویروس کرونا، برای ایجاد روحیه در میان شهروندان، بودجه‌ای را برای ساخت موزه معماری و طراحی در پایتخت این کشور تأمین کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از هنر آنلاین  موزه معماری و طراحی هلسینکی مبلغ 60 میلیون یورو به عنوان بخشی از بودجه تکمیلی 1.3 میلیارد یورویی دولت این کشور را برای کمک در جهت بهبودی شرایط فرهنگی شهروندان این کشور دریافت خواهند کرد.

این موزه جدید که قرار است در بندر جنوبی هلسینکی ساخته شود، به مکانی ترکیبی از موزه معماری و طراحی فنلاند هلسینکی بدل می‌شود.

ریتا هایزکانن (Reetta Heiskanen) مدیر موزه معماری فنلاند و یوکا ساولائین (Jukka Savolainen) مدیر موزه طراحی هلسینکی، درباره ساخت این موزه جدید گفته‌اند: "این تصمیم مهمی است که دولت در جهت تحقق ساخت موزه جدید معماری و طراحی فراهم کرده‌ است. در این موزه‌، ما تلاش می‌کنیم تا نقش خود را در بازسازی فنلاند پس از بحران کرونا که همه را تحت تأثیر قرار داده، بازی کنیم. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این موزه به مکانی برای همه تبدیل شود."

مدیران موزه معماری فنلاند و موزه طراحی هلسینکی امیدوارند که این موزه جدید با شتاب چندین پروژه فرهنگی پر بازدید که در سال‌های اخیر در هلسینکی به پایان رسیده‌اند، ساخته شود.

هایزکانن و ساولائین به دیزین گفتند: "اخیراً فنلاند رونق خوبی در زمینه موزه داشته؛ همچنین کتابخانه مرکزی جدید هلسینکی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است و اکنون زمان آن رسیده است که یک موزه جدید از معماری و طراحی ایجاد کنیم."

اگرچه جهان شیوع یک بیماری هم‌گیر را تجربه می‌کند، اما هایزکانن و ساولائین معتقدند که این زمان مناسبی برای تأسیس این نهاد فرهنگی جدید است. آنها گفتند: "هسته اصلی موزه جدید این است که تفکر طراحی را برای همه در دسترس قرار دهد. مشکلات جهانی در جامعه امروز نیاز به انواع جدیدی از راه‌حل‌ها دارد و ما به شدت بر این باوریم که این موزه جدید می‌تواند سهمی فعال داشته باشد تا همه را قادر سازد راه‌حل‌های جدیدی برای آینده، ارائه دهند."

از نظر  این دو مدیر، مرحله بعدی پس از ساخت موزه بحث‌های مشترک با وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و شهر هلسینکی است که برای پیشبرد هرچه بیشتر پروژه به سمت ایجاد سازمان پروهشی اقدام کنند.

بنا به گفته نمایندگان موزه معماری و طراحی، این موزه جدید در سال 2025 برای عموم افتتاح خواهد شد و در مرحله بعدی برای توسعه آن با دولت‌های ملی و ایالتی گفتگو خواهند کرد.

در حال حاضر موزه معماری فنلاند و موزه طراحی هلسینکی در دو ساختمان قدیمی قرن نوزدهمی قرار دارند که در منطقه کارتین کاوپونکی (Kaartinkaupunki) این شهر در کنار یکدیگر قرار دارند. این دو ساختمان از بندر جنوبی هلسینکی، جایی که قرار است موزه جدید معماری و طراحی در آن ساخته شود، فاصله زیادی دارند.

اگرچه هنوز به صورت رسمی سایتی برای ساختمان جدید موزه معماری و طراحی مشخص نشده است، اما بحث ساخت این موزه در مکانی که پیش از این برای ساخت موزه گوگنهایم هلسینکی پیشنهاد شده بود و دولت فنلاند از تأمین بودجه برای ساخت آن در سال 2016 خودداری کرد؛ به عنوان مکان پیشنهادی صحبت به میان آمده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.