کد خبر: 770 زمان انتشار: 00:58:44 - 1399/03/17
کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» منتشر شد

«مسجد گوهرشاد در آینه هنر» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب به قلم سید محسن حسینی و در شمارگان ۳۰۰ نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

کتاب «مسجد گوهرشاد در آینه هنر» با در برداشتن بیش از ۳۰۰ عکس و طرح، فراز و نشیب و تغییرات هنری در حوزه‌های خط بنایی و طراحی نقوش اسلیمی این بنا را در گذر زمان به خوبی نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه برخی از جزئیات تزئینی بنا برای نخستین‌بار در این اثر آورده شده است.

مسجد گوهرشاد از مشهورترین مساجد چهار ایوانی به جای مانده از روزگار تیموری است و در تاریخ بیش از ۶۰۰ ساله خود همواره یکی از بناهای شاخص در جوار بارگاه مطهر رضوی به شمار می‌رفته است.

از موضوعات مطرح شده در این کتاب می‌توان به توصیف و تبیین مضامین کتیبه‌های مسجد، تاریخچه مسجد گوهرشاد و مرمت‌های انجام پذیرفته، سازمان و تشکیلات اداری مسجد، نقش مسجد گوهرشاد در وقایع سیاسی، تزئینات، ویژگی‌های معماری و… اشاره کرد.

در بخشی از این کتاب، مهم‌ترین ویژگی تزئینی مسجد گوهرشاد که از برجستگی آثار قوام الدین شیرازی معمار حکایت دارد، استفاده از کاشی‌های معرق با اشکال هندسی و برخی نقوش ساده اسلیمی ترصیع شده بر روی زمینه آجر یا سنگ مرمر عنوان شده است؛ تزئینی که بر روی مناره‌های مسجد، سرپایه های ایوان‌ها و غرفه‌ها قابل مشاهده است.

مؤلف این کتاب تلاش کرده که در قالب نوشتاری همراه با طرح و نقش، جلوه‌های بصری بنا را به خوانندگان معرفی کند.

منبع :مهر


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.