کد خبر: 800 زمان انتشار: 01:22:37 - 1399/04/01
احیای ارگانیک باغ زیتون تهران

پروژه احیای مشارکتی باغ زیتون با ۶۰۰ اصله درخت و سن حدودی ۲۵ سال از طریق کشاورزی شهری، با همکاری سازمان نوسازی شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۶ اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایسنا، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان سازمان نوسازی شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۶ تهران به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های پارک میثاق و احیای باغ زیتون در ضلع جنوب شرقی این پارک در جهت توانمندسازی اجتماعی محلی، خاطرنشان کرد: پروژه احیای باغ زیتون با حسن نظر شهرداری منطقه ۱۶ شروع شده است و به نظر می‌رسد نمونه مشابهی در شهرداری نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پس از استماع گزارشی که از سوی دفتر توسعه محله‌ای باغ آذری ارائه شد، با بیان که در پروژه احیای باغ زیتون در منطقه ۱۶ ضروری است ویژگی طبیعی و ارگانیک بودن محیط حفظ شود، بر ضرورت مداخله حداقل به منظور حفظ کاراکتر اصلی و ویژگی‌های طبیعی این باغ تأکید کرد.

علی اکبری نکاتی را در خصوص چگونگی کف‌سازی پروژه، استفاده از سازه‌های موقت، نورپردازی و ... متذکر شد و عنوان کرد: مفهوم این باغ که باغی کشاورزی است، با باغ ایرانی که در آن عناصری مانند معماری و کوشک به چشم می‌خورد و جایگاه تفریحی و فراغتی دارد کاملاً متفاوت بوده و به همین دلیل ضروری است، اقدامات اجرایی با محوریت اداره فضای سبز منطقه انجام شود و استفاده از عناصر مصنوع در آن به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به موضوع توانمندسازی اجتماعات محلی با استفاده از ظرفیت‌های باغ زیتون در این منطقه، متذکر شد: مهمترین هنر در بحث توانمندسازی، حفظ و پایداری آن است، لذا ضروری است چشم‌اندازی که برای این هدف تعریف شده، طوری به مرحله اجرا برسد که قائل به شخص نبوده و در مدت‌های متمادی و موقعیت‌های مختلف، کارکرد خود را حفظ کرده و باغی فعال باشد.

در ادامه، پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶ نیز از زحمات سازمان نوسازی شهر تهران و دفاتر توسعه محله‌ای این سازمان برای اجرای پروژه‌هایی در مقیاس محله در مناطق جنوبی به ویژه منطقه ۱۶ تقدیر و تشکر کرد و گفت: این پروژه‌ها در ارتقای میزان رضایتمندی شهروندان بسیار اثرگذار بوده و امیدواریم عملیات اجرایی پروژه احیای باغ زیتون نیز با حمایت سازمان نوسازی بطور کامل استارت خورده و آغاز شود.

شهردار منطقه ۱۶ با بیان این که عرصه زیتون‌کاری با مساحت تقریبی ۶۵۰۰ مترمربع در پارک میثاق، پیشتر عرصه‌ای بود که رفتار عرصه جنگلی در حوزه نگهداری از آن اعمال می‌شد، تصریح کرد: از زمانی که قرار شد این عرصه احیا و تبدیل به باغ زیتون شود عملیات به‌زراعی و نگهداشت آن تغییر پیدا کرد و آمادگی دارد که از این به بعد به عنوان باغ زیتون به آن پرداخته شود.

پورنصر عنوان کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های منحصر به فرد در سطح شهر تهران در حوزه کشاورزی شهری و مشارکت است که می‌تواند باعث شود فرهنگ کشاورزی شهری در شهر تهران ساری و جاری شود و  پروژه احیای باغ زیتون می‌تواند با جذب گردشگر و افزایش جمعیت‌پذیری، موجب ارتقاء امنیت محدوده در پارک میثاق شود.

پورنصر با اشاره به شرایط اقتصادی در محدوده باغ آذری، خاطرنشان کرد: پروژه احیای باغ زیتون می‌تواند بستر مناسبی را برای زنانی که در چرخه اقتصاد خانواده کمک می‌کنند و نیازمند این هستند که بتوانند محلی برای کسب درآمد داشته باشند فراهم سازد تا در این مجموعه مشغول به کار شوند و مشارکت داشته باشند.

شهردار منطقه ۱۶ تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در رابطه با اجرای این پروژه به عنوان پروژه دوستدار طبیعت این است که هیچ ناسازگاری با طبیعت نداشته باشد و استفاده از مصنوعات فلزی، چدنی و مصنوعات غیرطبیعی در آن به حداقل برسد.

پورنصر در خاتمه سخنان خود در این جلسه پیشنهاد کرد که موضوعات مرتبط به چرخه تولید، کاشت و سایر فرآیندهای محصولات مرتبط با زیتون می‌تواند در کنار این مجموعه عرضه شود و ابراز امیدواری کرد که بهره‌برداری از این باغ بتواند باعث جذب گردشگر از مناطق و شهرهای دیگر در این محدوده شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.