کد خبر: 854 زمان انتشار: 20:15:41 - 1399/04/21
بازآفرینی فرم‌های معماری ایران در آثار سرامیکی

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی از طراحی و ساخت حجم‌های سرامیکی خبر داد که در بناها، عناصر و گونه‌های متنوع معماری ایرانی همچون مسجد، برج، آب انبار و کبوترخانه استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده گفت: این پروژه که بر بناهایی هماهنگ با فرهنگ و اقلیم ایران تأکید دارد توسط محمد علی سجادی هنرمند کارگاه سفال اجرا شده است.

او تصریح کرد: در ساخت این آثار دغدغه‌ها، کنجکاوی‌ها و البته یادآوری‌هایی نسبت به نظم هندسی، تناسب اجزاء و رابطه بین کارکرد آثار معماری و فرم آن‌ها، تزیینات، بی‌قواره‌گی، کج‌سلیقه‌گی و بی‌هویتی معماری معاصر و قطع ارتباط بین معماری گذشته و حال، مشخصاً در جغرافیای سرزمین‌مان مطرح بوده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه این پژوهش نظری و عملی رویکردی زیباشناختی و فرمی نسبت به موضوع معماری دارد و نه نگاه فنی و مهندسی اظهار داشت: ایده‌های اولیه در ساخت این آثار نمونه‌هایی بودند که از گذشته بر جای مانده و بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی در معرض نمایش قرار دارند یا در برخی منابع مکتوب تصاویری از آن‌ها ارائه شده که البته پژوهشگران کمتر به آن توجه کرده‌اند.

شریف زاده خاطرنشان کرد: اما زاویه نگاه ما در طراحی و ساخت این آثار، توجه ویژه به عناصر شاخص معماری ایرانی؛ مانند گنبد، طاق، قوس و پله بوده و در ساخت و ارائه اثر سعی بر ساده‌گرایی و پرهیز از تزئینات و فرم‌های پیچیده و توجه به ویژگی‌های ماده اولیه (گل رس) مانند رنگ و بافت بوده است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه افزود: به دلیل پیشینه طولانی و بسیار باشکوه معماری ایرانی و تنوع عناصر و تزیینات این موضوع می‌تواند منبع الهام ارزشمندی در سرامیک هنری باشد.

11332131423r

 وی توضیح داد: برای اجرای این آثار، عمدتاً تمرکز بر روش چرخ سفالگری و روش دستی است و طرح کلی غالب آثار بر اساس پلان دایره و فرم‌های منحنی شکل گرفته است. در فرمولاسیون مواد اولیه، دمای پخت و نهایتاً رسیدن به استحکام، رنگ و بافت مناسب نیز تلاش زیادی انجام شده است.

او در پایان تصریح کرد: بخشی از این آثار پیشتر در چند نمایشگاه مهم؛ چون نمایشگاه fine craft فرانسه، دو اثر برگزیده برای ارائه در بخش ایران (۲۰۱۹)، نمایشگاه سالانه فجر- انجمن هنرهای تجسمی- فرهنگستان هنر (۱۳۹۸-۱۳۹۷) و نمایشگاه سالانه فجر صنایع دستی (معاونت صنایع دستی) خانه هنرمندان- اثر برگزیده (۱۳۹۸-۱۳۹۷) ارائه شده‌اند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.