کد خبر: 903 زمان انتشار: 01:38:25 - 1399/05/12
نقاشی دیواری پابلو پیکاسو پس از سال‌ها اختلاف برداشته شد / تلاش جامعه هنری برای حفظ یک میراث معماری

نقاشی دیواری "ماهیگیران" پابلو پیکاسو روز پنجشنبه 30 جولای (9 مرداد) از روی دیوار ساختمان دولتی Y-Block اسلو در پایتخت کشور نروژ که با خطر تخریب روبرو است، برداشته شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از هنرآنلاین، نقاشی دیواری "ماهیگیران" اثر پابلو پیکاسو که توسط کارل نسجار (Carl Nesjar) هنرمند نروژی با بتون روی دیوار ساختمان دولتی معروف به Y-Block اجرا شده بوده و از دهه 70 میلادی، یکی از پر بازدیدترین آثار هنری نروژ بوده، بالاخره بعد از 9 سال کشمکش سیاسی در این کشور از روی دیوار این ساختمان برداشته شد.

"ماهیگیران"، یک نقاشی دیواری است که توسط پابلو پیکاسو طراحی و هنرمند نروژی کارل نسجار آن را با بتون بر روی ساختمان Y-Block که توسط ارلینگ ویکسجو (Erling Viksjo) از معماران بزرگ مدرنیستی نروژ ساخته شده بود؛ مشرف به میدان مرکزی شهر اسلو اجرا کرد و حالا در میان خشم علاقمندان دنیای هنر؛ مقامات دولتی نروژ، هفته گذشته این اثر را به عنوان بخشی از برنامه‌های تخریب ساختمان Y-Block که در حمله تروریستی سال 2011 در این کشور آسیب دید؛ دستور به حذف این نقاشی دیواری و بردن آن به گنجینه آثار هنری این کشور دادند.

ظهر روز پنجشنبه 30 جولای، یک جرثقیل نقاشی بتونی "ماهیگیران" را پس از جداسازی از این ساختمان برای ذخیره‌سازی به مکان دیگری منتقل کرد. دیگر نقاشی دیواری پیکاسو، "مرغ دریایی" که در داخل ساختمان H-Block توسط کارل نسجار اجرا شده بود نیز روز ‌سه‌شنبه 28 جولای از این ساختمان برداشته شد و قرار است توسط دولت نروژ در یک ساختمان جدید جانمایی شوند.

merlin_175027134_85616af6-f270-4f8a-af4e-64cfb7d2dfb3-jumbo

جابجایی نقاشی دیواری "مرغ دریایی" از در داخل ساختمان H-Block 

طبق برنامه‌های دولت، اثر "ماهیگیران" در بالای ورودی VIP یک ساختمان جدید نصب می‌شود و "مرغ دریایی" این هنرمند نیز در لابی این ساختمان قرار می‌گیرد.

برداشتن این نقاشی دیواری نقطه اوج درگیری چند ساله میان مقامات دولتی این کشور بوده که معتقدند تخریب این ساختمان به دلایل امنیتی ضروری است؛ اما فعالان هنری معتقدند این تصمیم، جنایتی علیه میراث فرهنگی نروژ  و جهان محسوب می‌شود.

اختلاف بر سر تخریب این ساختمان‌ها از سال 2011 آغاز شد، زمانی که اندرس برینگ برویک تروریست راست‌گرا نروژی یک بمب در نزدیکی این ساختمان‌های دولتی در اسلو منفجر کرد که در پی آن 8 نفر کشته شدند.

علیرغم اعتراضات نسبت به تخریب برنامه‌ریزی این ساختمان‌ها که از سال 2011 خالی است، مقامات نروژی اصرار دارند که تونل حمل و نقلی که در زیر این ساختمان در حال اجرا است، خطرات امنیتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

نیکولای آستروپ، یکی از وزرای دولتی نروژ، گفته است که این نقاشی‌های دیواری برجسته در یک ساختمان جدید و ایمن‌تر نمایش داده می‌شوند.

آستروپ گفت: "موزه پیکاسو که نظارت بر آثار این هنرمند را دارد، مجوز خود را برای اجرای این پروژه داده است و ملاحظات ایمنی، محیط شهری، حفاظت و هزینه‌ها در یک ارزیابی کلی برای این پروژه لحاظ شده است."

GettyImages-1213010570

اما چنین استدلال‌های دولتی از اظهارنظرهای جنجالی فعالان هنری کم نکرده است. کارولین استورینگ یکی از معماران ساکن شهر اسلو و از رهبران حمایت از حفظ ساختمان Y-Block به عنوان میراث بزرگ معماری این کشور در مصاحبه‌ای اظهار داشت که دولت به اندازه کافی گزینه‌های نگهداری این ساختمان را بررسی نکرده است، از جمله اجاره دادن این ساختمان به فعالیت‌های دیگر و یا متوقف کرد اجرای تونل زیر این ساختمان.

در ماه‌های گذشته اعتراض‌های مختلفی دیگری نیز در این زمینه انجام شده و معترضان برای حفظ این ساختمان تلاش‌های مختلفی کردند از جمله اینکه  برنامه‌ریز سابق فعالیت‌های شهری اسلو در اعتراض به این تصمیم دولت خود را به این ساختمان زنجیر کرد.

از سوی دیگر در ماه مه (خرداد) مسئولان موزه هنرهای مدرن نیویورک (MoMA) طی نامه‌ای به نخست وزیر نروژ، تخریب این ساختمان را ضرری قابل توجه به میراث معماری نروژ دانست. موزه پیکاسو در فرانسه نیز در اعتراض به این اقدام به مقامات نروژی نامه نوشت.

از سوی دیگر دختر کارل نسجار به همراه نوه ارلینگ ویکسجو، معمار Y-Block ، دادخواستی را برای جلوگیری از تخریب این ساختمان و بازگرداندن این نقاشی دیواری، ارائه داده‌اند.

گرو نسجار گفت که پدرش پیش از درگذشت در سال 2015، هنگامی که از برنامه‌های جابجایی نقاشی دیواری مطلع شد، غمگین شد؛ زیرا این موفقیت اصلی زندگی او بود و حالا دولت فقط می‌خواهد آن را از بین ‌ببرد."

وی گفت که این ناراحت‌کننده است که چنین تصمیمی در نروژ اتخاذ شده است، کشوری که تعداد محدودی از هنرهای عامه‌پسند دارد و دولت این کشور نمی‌تواند از آنها حفاظت کند.

merlin_160707183_babd76a1-3ebd-4fb4-896a-a350ff7c77de-jumbo

گروهی از معترضین با پوشیدن ژاکت راه راه پیکاسو در مقابل نقاشی دیواری "ماهیگیران" نسبت به حذف آن اعتراض کردند

گروهی از فعالان اکنون تلاش قانونی را برای متوقف کردن بقیه تخریب‌ها تا زمان پایان دعوی وارثان این آثار هنری که احتمالاً اوایل سال آینده آغاز خواهد شد، شروع کرده‌اند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.