کد خبر: 933 زمان انتشار: 01:06:19 - 1399/06/02
تدوین طرح حفاظت از باغ ایرانی ثبت شده در میراث جهانی

طرح ساماندهی و حفاظت از مجموعه جهانی باغ فین کاشان تدوین شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مهران سرمدیان با اعلام این خبر گفت: با توجه به ثبت باغ فین کاشان در فهرست میراث جهانی (در قالب باغ‌های ایرانی)، لزوم حفاظت از این مجموعه تاریخی که شامل باغ، سیستم آب‌رسانی، موزه کاشان، کوشک اصلی، کوشک قاجار، خلوت کریمخانی، حمام کوچک و بزرگ و فضای سبز آن است بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شد.

او افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا این مجموعه تاریخی با 30 هزار مترمربع وسعت، یکی از پر بازدیدترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان به شمار می‌رفت، لذا تدوین طرح جامعه مدیریت ساماندهی و حفاظت این مجموعه شامل سند مدیریت حفاظت، مدیریت گردشگری، مدیریت بحران، مدیریت توسعه و تغییر، طرح سامان‌دهی فضاها در محدوده عرصه و حریم باغ و به ویژه با در نظر گرفتن ذینفعان در محدوده عرصه این مجموعه جهانی، انجام و به مدیریت شهری کاشان برای بررسی نهایی و اجرایی شدن طرح، تحویل شد.

مجموعه جهانی باغ فین کاشان یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های تاریخی ایران است. پیشینه تاریخی باغ فین و بناهای آن به دوران صفوی باز می‌گردد، با این وصف کوشک‌های تاریخی، فضای سبز به ویژه درختان همیشه سبز سرو، سیستم آب‌رسانی و حمام تاریخی آن که محل قتل امیرکبیر (صدراعظم فقید ایران در دوران قاجار) است، این مجموعه تاریخی را به یکی از پر بیننده‌ترین بناهای تاریخی ایران تبدیل کرد.

باغ فین کاشان در سال 1314 خورشیدی به ثبت ملی رسیده و در سال 1390 خورشیدی به عنوان باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

منبع:هنرآنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.