کد خبر: 958 زمان انتشار: 21:38:54 - 1399/06/15
موزه هنرهای معاصر بعد از محرم‌وصفر افتتاح می‌شود

معاون امور هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعطیلی دوساله موزه هنرهای معاصر برای نوسازی و به‌سازی را از حرکت‌های بنیادین و جسورانه دولت تدبیر و امید خواند و از افتتاح این موزه بعد از ایام ماه محرم و صفر طی مراسم ویژه‌ای خبر داد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایرنا، نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شد موزه هنرهای معاصر به دلیل انجام تعمیرات و مرمت تا پایان تابستان همان سال تعطیل خواهد بود. در آغاز کار، مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش‌بینی کرده بودند کار مرمت این بنای تاریخی و هنری نهایتا ظرف پنج الی شش ماه به پایان خواهد رسید.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی پیشتر درباره چرایی طولانی شدن روند بازسازی موزه هنرهای معاصر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرده بود در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش‌بینی کرده بودند این پروژه ظرف چهار پنج ماه به پایان می‌رسد. اما در این زمان‌بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست آنکه برنامه زمان‌بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه‌های کاری در آن لحاظ نشده بود و دومین مورد به پیش‌بینی مالی پروژه مربوط بود که در این مدت دچار نوسانات شد.

مظفری خاطرنشان کرده بود: در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام دنیا نگهداری می شود که باید در این مرمت اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از ۴۰ سال که از عمر موزه می گذرد همه قسمت‌ها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت صورت می گرفت و دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و سختی کار را به جان خرید.

مظفری با بیان آنکه در فرصت تعطیلی به سبب شیوه ویروس کرونا و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن از زمان استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی بسیار گسترده‌ای را آغاز کردند و درباره تک‌تک آثار و مجموعه ها تحقیق کردند و این کار ارزشمند به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد.

تعطیلی موزه هنرهای معاصر حرکتی بنیادین وجسورانه بود

اردشیر میرمُنگره در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ طی سالیان اخیر حرکت جسورانه و بنیادین تعطیلی موزه هنرهای معاصر برای مرمت و بازسازی بود. اقدامی که شاید دو سال از زمان آن سپری شده باشد اما نتیجه کار هم‌زمان با بازگشایی می‌تواند پاسخ‌گوی تمامی این مدت تعطیلی و نقدهای مطرح‌شده در این راستا باشد.

وی با اشاره به بازگشایی موزه هنرهای معاصر بعد از ایام ماه محرم و صفر گفت: مهم‌ترین رویکرد در مواجهه با موزه هنرهای معاصر تاکید بر جزئیات در حوزه بازسازی، مرمت، به‌سازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر در راستای حفظ گنجینه هنری آن بود.

بازسازی موزه هنرهای معاصر پس از ۴۰ سال، اجتناب‌ناپذیر بود

معاون امور هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طولانی شدن زمان مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر پس از ۴۰ سال نیاز به مرمت و بازسازی برای میزبانی بهتر از مخاطبان هنرهای تجسمی داشت. دراین‌میان حساسیت بالای کار و اهمیت جزئیات در راستای حفظ گنجینه از یک‌سو و از سوی دیگر دست نخوردن معماری مجموعه باعث شد تا روند بازسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر به امری زمان‌بر بدل شود.

موزه هنرهای معاصر که به محلی برای برگزاری جشنواره‌ها و مراسم تبدیل شده بود و به سبب همین اتفاق آسیب‌های جدی به موزه وارد شده بود طی جلسات کارشناسی تصمیم  گرفته شد تا موزه کارکرد غایی و نهایی موزه‌ای خود را داشته باشد و به نمایش آثار اختصاص پیدا کند و کارکرد آن از حالت نگارخانه‌ای بیرون آید. امروز با گذشته دو سال می‌توان این خبر را به علاقه‌مندان هنرهای تجسمی داد که موزه هنرهای معاصر پس از ماه محرم و صفر با رویکرد و نگاهی متفاوت بازگشایی خواهد شد.

عبور از شیوه سنتی نگهداری موزه به رویکردهای مدرن و امروزین

این هنرمند و مدرس دانشگاه یادآور شد: طی ۴۰ سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز به‌صورت دست‌نویس و سنتی اداره می‌شد و مرمت و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامه‌نویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز و نرم‌افزار قابل دسترسی، تمام آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها جمع‌آوری و راستی آزمایی شود و اکنون آماده است تا با بازگشایی این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.

میرمُنگره افزود: تفاوتی که در موزه‌ هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، ۹ گالری ما هیچ‌زمان گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته‌ و رویه آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. چیزی حدود سه هزار و ۲۶۰ اثر در گنجینه است و امکان نمایش همگی آنها را در یک زمان واحد نداشته‌ایم چون کل فضای ما ۲۰۰۰ متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمی‌دهد. امروز این امکانوجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته شود و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود.

مروری بر اهم برنامه‌های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در نیمه دوم سال

وی در پایان با تاکید بر آنکه مرمت، بازسازی، نوسازی و به‌سازی موزه هنرهای معاصر یکی از مهم‌ترین خروجی‌های فعالیت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید است درباره دیگر برنامه‌های اداره کل هنرهای تجسمی گفت: تلاش می‌کنیم در اداره کل رویدادهای بین‌المللی مانند دوسالانه بی‌ینال ونیز، سفرهای مطالعاتی هنرمندان به شهرک‌های هنری پاریس و دعوت از هنرمندان نخبه و خبره برای ارتقای سطح هنرهای تجسمی به‌عنوان دیگر برنامه‌ها در آینده نزدیک برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه نگارخانه‌ها از حوزه مجوز و تاسیس تا فعالیت آنها، نظارت‌مان را بیشتر کردیم و در این میان با برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی به‌عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌های دفتر اداره کل هنرهای تجسمی تلاش می‌کینم در همراهی با رسانه‌ها، اهمیت و جایگاه فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی و ورود هرچه بیشتر این هنر به سبد فرهنگی خانواده‌ها را برای ارتقاء سطح فرهنگ و هنر جامعه افزایش دهیم.

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ بنا شده است، جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در خود جا داده است، همچنین یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.