کد خبر: 966 زمان انتشار: 23:23:06 - 1399/06/18
اجرای ۲۰ پروژه مرمتی و حفاظتی در مجموعه تاریخی سعدآباد

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد گفت: حدود ۲۰ پروژه مرمتی، حفاظتی و عمرانی با بهره‌گیری از توان و دانش شرکت‌های ذی‌صلاح در حوزه مرمت آثار و ابنیه و عمران و معماری در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در حال اجراست.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایرنا کیا پارسا با اعلام این خبر بیان کرد: در راستای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعریف شده، در حال حاضر سعدآباد به یک کارگاه بزرگ مرمتی، حفاظتی و عمرانی تبدیل شده است. حدود ۲۰ پروژه مرمتی، حفاظتی و عمرانی با بهره‌گیری از توان و دانش شرکت‌های ذی‌صلاح در حوزه مرمت آثار و ابنیه و عمران و معماری در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در حال اجراست.

 او افزود: تهیه نقشه‌های مسطحاتی، الکتریکال و مکانیکال کاخ‌ها، ابنیه، باغ‌ها و محوطه و همچنین مرمت کاخ‌موزه‌ها، ایجاد مخازن استاندارد نگهداری اموال فرهنگی، بازسازی دیوارها و سنگ‌چین‌ها، لایروبی قنات‌های مجموعه، مرمت سقف‌ها، شیروانی‌ها و پشت‌بام‌های موزه‌ها و سایر ابنیه ارزشمند تاریخی و توسعه و تکمیل سیستم‌های حفاظت الکترونیک، برخی از  پروژه‌های در دست اجراست.

بر اساس اعلام روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با اشاره به وسعت قابل توجه این مجموعه ملی،  عنوان کرد: نظر به ارزش‌های معماری، تاریخی، هنری و موزه‌ای و همچنین ویژگی‌های خاص مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد از نظر فضای سبز و تنوع زیستی، نظارت فنی، کیفی و حفاظتی بر پروژه‌ها، مطابق شرح خدمات و استانداردهای ابلاغی اداره‌کل موزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی وزارتخانه، توسط کارشناسان و مشاوران، در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بر اساس تقسیم کار بین بخشی و زمان‌بندی شده به سرعت و مطابق تقویم تدوینی، تمام پروژه‌ها را در موعد مقرر به اتمام برسد.

کاخ سعدآباد
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.
این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده‌است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده‌است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان اکبری، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده‌است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.