کد خبر: 975 زمان انتشار: 19:10:06 - 1399/06/25
۵ واقعیت جالب در مورد کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو با داشتن دیوارهای قرمز و گنبدهای شگفت انگیز پیاز شکل، جای تعجب ندارد که یکی از بی نظیرترین شاهکارهای معماری روسی به حساب بیاید. این کلیسا در ابتدا بین سال های ۱۵۵۵ و ۱۵۶۱ برای گرامیداشت یک فتح نظامی ساخته شده است، این ساختمان هر ساله هزاران بازدیدکننده را در میدان سرخ مشهور مسکو شگفت زده می کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " کلیسای جامع سنت باسیل مسکو به دلیل ظاهرش شهرت جهانی دارد، اما درباره تاریخ آن چقدر می دانید؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا متوجه پنج واقعیت جالب درباره کلیسای جامع شوید 

 

۱- دستور ساخت آن توسط ایوان مخوف صادر شد

ایوان واسیلیویچ (۱۵۳۰-۱۵۸۴)، اولین تزار روسیه، پس از تصرف روسیه از خانات مستقل کازان، دستور ساخت کلیسای جامع را در سال ۱۵۵۵ داد. شهرت ایوان به عنوان یک رهبر بی رحم و سختگیر باعث شد تا نام مستعار محبوب او یعنی ایوان وحشتناک بدست آید. 

یکی از داستان های مربوط به ساخت کلیسای جامع این است که می‌گویند، ایوان، معمار بی نام (یا معماران) را نابینا کرده است تا هرگز نتوانند ساختمان دیگری مانند آن طراحی کنند.

 

 ۲- بنای آن از ۱۰ کلیسا تشکیل شده است

چیدمان کلیسای جامع دورتادور یک کلیسای مرکزی عظیم به نام شفاعت بنا شده است. چهار کلیسای بزرگ در اطراف هسته مرکزی مانند نقاط قطب نما مرتب شده اند، و چهار کلیسای کوچکتر به صورت مورب قرار دارند. با وجود گروه بندی منظم این کلیساها، کلیسای جامع به طور کلی نامتقارن است و بسته به نقطه حضور، ظاهر را تغییر می دهد. یک کلیسای دهم نیز در سال ۱۵۸۸ احداث شد

 

۳- نمای بیرونی در ابتدا سفید بود

 اگرچه امروز کلیسای جامع سنت باسیل به دلیل نمای پر جنب و جوش خود شناخته شده است، اما این نمای بیرونی رنگارنگ حدوداً ۲۰۰ سال پس از اتمام ساخت، به این بنا اضافه شده است. در حقیقت، اعتقاد بر این است که کلیسای جامع در ابتدا به رنگ سفید با گنبدهای طلایی رنگ شده است. در قرن هفدهم بود که سبک های معماری روسی از جمله طرح های رنگی شروع به کار کردند. 

 

 ۴- سنت باسیل نام رسمی این کلیسا نیست

 نام رسمی کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسای جامع شفاعت تئوتوکوس است. این موضوع از پیروزی تزار ایوان وحشتناک بر دژهای تاتار که در زمان جشن شفاعت صورت گرفت، ناشی می شود. این مکان را کلیسای جامع پوکروفوسکی و کلیسای جامع تثلیث نیز می نامند.

 

 ۵- کلیسای جامع جزو میراث جهانی یونسکو است

 کلیسای جامع سنت باسیل نیز مانند سایر نقاط دیدنی فرهنگی، در چندین دوره مختلف تاریخ جهان سالم مانده است. در سال ۱۹۲۸، این ساختمان توسط اتحاد جماهیر شوروی مصادره شد و به موزه سکولار تبدیل شد. ده ها سال بعد، در سال ۱۹۹۰، کلیسای جامع به عنوان میراث جهانی یونسکو در کنار کرملین و میدان سرخ شناخته شد. این ساختمان از آن زمان به هدف اصلی خود بازگشت و به عنوان کلیسا شروع به کار کرد. از سال ۱۹۹۷، به عنوان کلیسای جامع ارتدکس بوده است.

منبع : چمدان 

my modern met


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.